Сагата в САЩ дали 5G влияе на самолетите или не продължава с нов, важен развой. Американската Федерална администрация на авиацията (FAA) е предложила нови правила, които да елиминират риска от потенциално смущение в работата на самолетната апаратура от мобилните мрежи.
Правилата ще влязат в сила от 24-ти февруари 2024 г. До тогава телекоми и авиокомпании трябва да са готови с всичко необходимо, за да ги изпълнят. Това обаче е закъснение с две години спрямо очакванията на телекомите, които искаха да са приключили с този казус още миналата година.
Новото решение
FAA предложи нов стандарт, който изисква всички самолети в САЩ да бъдат оборудвани по начин, който гарантира безопасността им в обсега на 5G мрежи в C-Band (средния) спектър. За да се случи това обаче, самолетите трябва да бъдат оборудвани с „толериращи“ C-Band висотомери или да се инсталира „приемлив радиочестотен филтър“.
Регулаторът казва, че директивата е съгласувана с операторите и те са се съгласили на срока. Те ще изчакат с разгръщането на 5G C-Band около летищата. Същевременно тя е задължителна и за авиокомпаниите. Всеки самолет в гражданската и карго авиацията трябва да бъде оборудван с нужните съвместими компоненти. Авиокомпаниите трябва да ревизират и инструкциите си, като се забраняват кацания при ниска видимост след 30-ти юни 2023 г., освен ако даденият самолет вече не е оборудван с новите висотомери.
Доволни телекоми, но не и авиокомпании
Изненадващо, но от предложението на FAA са доволни най-вече телекомите, а не авиокомпаниите. „Нашата индустрия твърдо подкрепя развитието на 5G, но безопасността винаги ще е топ приоритет на американските авиокомпании. Членовете на A4A работят усилено, за да гарантират, че самолетите ще са оборудвани с нужните и съвместими радио висотомери, но глобалните доставки продължават да изостават от търсенето. Всеки наложен от правителството срок трябва да има предвид тази реалност. Ще продължим да работим с всички, включително федералното правителство, за постигане на нашата обща цел, която е да гарантираме, че авиацията ще остане най-сигурният начин за транспорт в света“, се казва в изявление на асоциацията Airlines for America.
Причината е, че авиобраншът се надяваше да си спести допълнителни разходи за ъпгрейди. Според неофициални изчисления обаче разходите няма да са чак толкова големи на общия фон и ще са общо около 26 млн. долара. Все пак това са пари, които всяка фирма би искала да спести. За момента няма индикации, че браншът ще се опита да оспорва решението на FAA, съобщава LightReading.
Телеком организацията CTIA има по-кратко становище: „Безжичната индустрия продължава работи близко и съвместно с FAA и както решението им казва ясно, този срок за промяна на висотомерите е разумен и приложим. Ще продължим да работим заедно с всички, за да изпълним изискванията“.
Очаква се и телекоми извън основните имена в брашна, също да се присъединят към идеята. Досега T-Mobile и UScellular останаха на заден план и основната полемика беше водена от AT&T и Verizon. Причината е, че първите две компании ще пуснат C-Band мрежите си едва по-късно тази година. За тях подобно решение също идва в много удобен момент.