Мобилните мрежи от пето поколение (5G) имат още една сфера, в която ще се радват на голям интерес – ритейл сектора. Това показва Проучването за свързани ритейл изживявания през 2022 г., което е дело на Verizon и Incisiv, цитирано от DigitalTrends.
Според този анализ 93% от притежателите на магазини очакват използването на смартфони във физическите магазини да запише рязък скок през следващите няколко години. Собствениците на големи площи дори се притесняват, че няма да могат да се справят с този трафик. Затова те още от сега обмислят използването на частни и хибридни 5G мрежи, за да си осигурят нужния капацитет и инфраструктура.
Нужда от помощ
Според проучването, използването на 5G мрежи в ритейл среда може да се утрои още до 2024 г. Данните показват, че новото поколение мрежи може да се позиционира като средство за привличане на клиенти и за задържането им като такива.
Благодарение на 5G търговците ще могат да предложат повече и по-разнообразни услуги и и преживявания в самите си магазини. Те могат да са приложения за виртуално тестване на продуктите, получаване на персонализирани оферти и др. Много от тези възможности ще са клауд-базирани и високоскоростна 5G мрежа ще е идеална да предоставя връзка в реално време между дейта центровете и клиентите.
Търговците са наясно, че често клиентите разглеждат стоки в магазините им и проверяват цените им онлайн, както и търсят допълнителна информация за тях. Интерактивни преживявания ще са добър начин за магазините да спечелят тези хора като клиенти. А с ръста на потреблението на смартфони и мобилен интернет, магазините трябва да предлагат очакваните условия, защото иначе рискуват да загубят потенциални клиенти.
Защо 5G, а не WiFi
В момента повечето търговски площи разчитат на стандартни Wi-Fi мрежи или на мобилния интернет на потребителите. Проблемът е, че клиентите трябва сами да се свържат към тях, а и обсегът им не е голям, което ги прави неподходящи за хипермаркети и други големи площи без скъпи инвестиции в допълнително специализирано оборудване.
Използването на 5G мрежи ще е по-лесно решение, тъй като те предлагат по-голям обсег, а и телекомите ще инвестират тепърва в тяхното разширяване и усъвършенстване. Така ще е възможно дори магазини да се възползват от допълнителни услуги като мрежови срезове, за да си осигурят капацитет за собствените си нужди, например за интерактивни терминали с виртуална и/или добавена реалност.
Частни 5G мрежи за магазините ще са от полза и за управление на наличностите, ускоряване на обработката на плащанията, дигитални етикети с цени и интерактивни дисплеи. По-богатите магазини може да инвестират и в роботи, които да разнообразят изживяването за клиентите, както и да улеснят подредбата и транспортирането на стоките.
Търговците смятат, че 67% от активностите в магазините ще бъдат автоматизирани до 2025 г. и 5G мрежите ще имат голяма роля в това. Ритейл секторът планира да инвестира в 5G, за да подобри както връзката с клиентите, така и собствените си процеси. Така една мрежа (било то изцяло частна или чрез използване на срезове) ще може да осигурява цялата инфраструктура за всички тези дейности.
Основното препятствие в реализирането на тези амбиции остава цената на инвестициите. За момента оборудването все още е скъпо за повечето подобни проекти и амбиции. Очакванията са, че 5G технологията сравнително бързо ще стане по-достъпна и това ще мотивира по-бързото ѝ навлизане в различните сектори на икономиката.