Yettel БЪЛГАРИЯ

НОВИНИ И ПРОМОЦИИ

КРАТКА ИСТОРИЯ

2001 г.

 

“Yettel Бъглария” започва своята история като “Космо България Мобайл”, която пуска втората мобилна 2G мрежа в страната през 2001 г. Използва се търговската марка “Глобул”, под която е и повече позната от масовите потребители.

2005 г.

 

“Глобул” е закупена напълно от гръцката телеком група OTE за 400 млн. евро. Новите собственици планираха да ребрандират компанията на “Космоте”, марката под която оперират и в южната ни съседка. Поради опасения за лошото възприемане на името на българския пазар, тези намерения отпадат.

2013 г.

 

През 2013 г. в България навлиза една от най-мощните телеком групи в света – Telenor Group. Норвежкият гигант придобива “Глобул” за сумата от 717 млн. евро. Започва пълна трансформация на оператора. Първо е подменена цялата мрежа (мобилна и опорна) на компанията за над 200 млн. лева. Веднага след това през лятото на 2014 г. компанията е ребрандирана на “Теленор България”, като процесът приключва през следващата година.

2015 г.

 

Използвайки ноу-хауто на норвежкия гигант, “Теленор България” успява първа да пусне търговска 4G мрежа през декември 2015 г. Конкурентите я последват едва пет месеца след това, след преразпределението на честотите в 1800 MHz. Това идва за сметка на загубеното наддаване с “Мобилтел” за придобиването на “Близу”, което попарва амбициите за развиване на фиксирани услуги.

2018 г.

 

Норвежкият период на “Теленор България” продължава точно пет години, през 2018 г. операторът е продаден на инвестиционния фонд PPF Group, в който основен акционер е чешкия милиардер Петр Келнер. Telenor Group решава да се изтегли от целия регион на Централна и Източна Европа, като освен българското звено в пакет са продадени и активите в Унгария, Сърбия и Черна гора. Стойността на сделката е 2.8 млрд. евро за всички дружества.

2019 – 2022 г.

 

“Теленор България” започва тестове на своята 5G мрежа през юли 2019 г., само дни след като A1 България стартира своите. Вторият по големина мобилен оператор използва вместо една – две клетки, като втората е мобилна и позволява връзка от ново поколение между отделни градове. След почти 2 години в тестова фаза, в търг с тайно наддаване проведен на 6 април 2021 г., КРС предостави на Теленор разрешение за ползване на честотна лента 3500–3600 MHz с предложена цена 4 100 000 лв. В резултат, Теленор обяви че очаква до края 2021г. да внедри своята 5G мрежа.

През март 2022 г. компанията се ребрандира на “Yettel България”.

КОМПАНИЯТА В ЦИФРИ

  • ПРИХОДИ (млн. лв)
  • ПЕЧАЛБА (EBITDA в млн. лв)

Данни за 2022 Г.

3.446
млн.
мобилни абоната
60.45
млн. лв.
капиталови разходи
19.6
лв.
средно месечен приход от абонат (ARPU)

“Теленор България” е изцяло фокусиран към предоставянето на мобилни услуги, затова не е основен играч на пазара за платена телевизия или фиксиран интернет. Компанията започна активно да разширява партньорствата си с доставчици на съдържание, като HBO, Deezer, Diema Xtra, Nickelodeon и др., които да предоставя със своите абонаментни планове.

Важно е да се отбележи, че след влизане във владение през 2013 г., Telenor Group прави пълна подмяна на мрежата за над 200 млн. лева, поради което последващите инвестиции са по-слаби спрямо тези на останалите телекоми. Капиталовите инвестиции през 2020 г. също са сравнително ниски – 35 млн. евро, което се дължи на изчакването на „Теленор“ и CETIN за модернизация към 5G.

От март 2022 г. операторът се ребрандира като Yettel Бъглария. И пусна нови услуги, включително и своя телевизионна услуга по интернет.