Казусът дали 5G мрежите в средния C-Band спектър влияят на алтиметрите на някои самолети, продължава в САЩ. Той отдавна трябваше да е приключил, но изглежда, че ще пречи на графиците и това лято.
„Има реален риск от закъснения и отмяна на полети. Това е един от най-големите – дори най-големият – предвидим проблем, който ще повлияе на полетите това лято“, казва американският транспортен секретар Пийт Бътигийг пред в. The Wall Street Journal.
В коментар пред медии в края на миналата седмица, Бътигийг казва, че 20% от самолетите за вътрешни полети в САЩ все още не са обновени с новите алтиметри, съобщава FierceWireless. Същото важи и за около 35% от самолетите за международни полети. Останалите вече имат нови модели на тези уреди и са напълно защитени от потенциални вмешателства на сигналите 5G в C-Band спектъра.
Авиокомпаниите имат срок от институциите да са готови до 1-ви юли т.г. След тази дата операторите в САЩ ще имат право да излъчват 5G в този спектър близо до над 100 летища в страната. Досега телекомите доброволно отлагат пускането на услугата в тези райони, за да успокоят авиокомпаниите.
Институциите също активно участват в търсенето на решения за казуса. Самите оператори също предлагаха различни идеи, включително намаляване на мощността на базовите станции около летищата, специфично насочване на антените и др. Те отлагат повече от година 5G в тези райони.
Скъпа инвестиция
В крайна сметка беше постигнато споразумение до 1-ви юли т.г. авиокомпаниите да сменят алтиметрите в засегнатите самолети, а до тогава операторите ще изчакат с пускането на 5G в C-Band. Американската Федерална администрация на авиацията (FAA) изчислява, че това ще струва на авиокомпаниите 26 млн. долара. Според Международната асоциация по въздушен транспорт обаче реалната цена ще е 637.6 млн. долара.
Дори и тази сума обаче бледнее на фона на платеното от операторите в САЩ, казва LightReading. Те са платили 95 млрд. долара за лицензи за 5G в C-Band през 2021 г. Сателитните оператори пък са платили 13.9 млрд. долара, за да пригодят своите системи за 5G в същия спектър. Мобилните оператори направиха и допълнителни промени на мрежите си, за да успокоят авиосектора, въпреки че многократно даваха за пример Европа и други региони, където няма проблеми.
FAA казва, че този път няма да отлага и от 1-ви юли операторите могат да пуснат мрежите си. Организацията Airlines for America (A4A) предупреждава, че при лошо време или намалена видимост може да има „ръст на закъсненията и отменените полети“. Причината е, че FAA е издала нареждане, че самолетите, които все още нямат обновени алтиметри след тази дата, нямат право да кацат на летища с намалена видимост. А4А казва, че причината за забавянето е недостиг на компоненти спрямо търсенето. Въпреки това компаниите смятат, че ще се справят с предизвикателството, но все пак пътниците в и до САЩ трябва да имат предвид потенциални промени в полетите им.