Разгръщането на мобилните мрежи от пето поколение над големите градове вече приключи в повечето страни. Напредва и покритието над по-малките населени места.
Затова все повече мобилни оператори вече имат ресурси за по-специфични проекти. А именно те могат да се окажат един от ключовете за по-мащабното монетизиране на 5G мрежите и извличане на повече ползи от гледна точка на бизнес клиенти.
Съединението прави мрежата
В германия няколко телекома се обединяват, за да започнат покриване на ЖП трасетата с 5G сигнал, съобщава Vanilla Plus. Проектът се казва 5G am Gleis (5G за релсите) и тръгва тестово над трасето между Хамбург и Берлин.
В него участват 1&1, Deutsche Telekom, O2Telefonica, Vodafone, както и Deutsche Bahn и правителството. Трасето е с дължина 278 км., като всички участници заедно ще разработят, инсталират и тестват 5G инфраструктурата по продължение на маршрута.
Изграждането ще бъде направено между август 2025 г. и април 2026 г. По това време трасето ще бъде изцяло реновирано и реконструирано, което дава възможност на операторите да работят на спокойствие, за да изградят и гигабитовата инфраструктура. Това е едно от основните изисквания за проекта – да предложи гигабитова връзка за пътниците.
Клетките ще са споделени между операторите, като те ще си помагат за поддръжката, отстраняването на проблеми, решаване на предизвикателства и осигуряване на капацитет.
„Нашата стратегия има за цел да даде възможност за гигабитова връзка навсякъде, където хората живеят, работят и пътуват. С меморандума за разбирателство ние определяме амбициозен график за изграждане на инфраструктурата заедно с амбициозния график за предстоящото общо обновяване на линията Хамбург-Берлин. Чрез съвместното железопътно и мобилно разширяване ние реализираме значителни синергии и спестявания на разходи. Това ще бъде от полза за всички пътници, които могат да очакват високоефективно и непрекъснато покритие на мобилните комуникации в бъдеще“, каза д-р Фолкер Висинг, германският федерален министър по цифровите въпроси и транспорта в прессъобщение.
Най-сложната задача всъщност не е изграждането на базовите станции. По-голямо предизвикателство е сигналът да достигне до самите пътници. Специалното покритие на вагоните и техните прозорци затруднява 5G вълните. Затова в момента се използват усилватели, които са вътре във вагоните и приемат сигнал от антена на покрива.
5G за по-приятни пътувания
Операторите обаче смятат да пробват друг подход – миниатюрни дупки в покритието, които няма да навредят на неговите защитни качества, но пък ще позволят по-лесното преминаване на сигнала. Така ще се осигури по-добра и непрекъсната свързаност и възможност за постигане на по-високи скорости.
„Нашата цел е да направим дигиталната работа и забавления във влака толкова лесни и приятни за клиентите, колкото и у дома“, обясни Валентина Дайбер, член на борда по правни и корпоративни въпроси в O2 Telefónica, отбелязвайки, че това е въпрос на „техническа осъществимост и идентифициране най-ефективните подходи”.
Deutsche Telekom пък казва, че е завършил своята модернизация на мобилната инфраструктура над ЖП трасетата две години по-рано. Основните маршрути вече са покрити със скорости от поне 200Mbps. Надграждането до гигабитова връзка обаче ще е по-голямо предизвикателство. Ако проектът бъде успешен, той може да бъде разширен и то повече трасета.