Спорът между оператори и авиокомпании в САЩ е на път да бъде решен

5G Airplanes

Спорът между мобилните оператори и авиокомпаниите в САЩ може би ще бъде решен скоро. Телекомите са дали ново предложение за адресиране на притесненията на авиацията, че 5G в т.нар. C-Band честоти може да влияе на алтиметрите на някои самолети.

Спорът продължава вече няколко години и забавя пълноценното разгръщане на 5G мрежите в САЩ, поне около летищата. Институциите в страната също се намесиха в опит да помогнат за намиране на решение, но досега се постигат единствено няколко отлагания на пускането на 5G C-Band и продължават да си разменят обвинения.

В опит да се намери окончателно решение на казуса, четири от най-големите 5G оператора в САЩ предложиха подробен план как да предложат C-Band услуги около 200 летища в страната без да има притеснения за авиокомпаниите, съобщава LightReading.

„Доброволни стъпки напред“

Така операторите описват своите предложения. Те казват, че са изработили мерки, които трябва да намалят максимално риска от мрежите върху авиационното оборудване и да не пречат на ефективната работа на телекомите. Операторите допълват, че си запазват правата, които лицензите им дават. Планът е предложен на американската Федерална комисия по комуникации (FCC), както и на Федералната администрация по авиация (FAA). Регулаторите не са коментирали предложението.

Асоциацията Airlines for America, която обединява няколко от водещите авиокомпании в страната, заявява, че оценява съвместната работа по предложението и ще продължи да работи за постигане на „общата цел за гарантиране, че авиацията остава най-безопасният транспорт в света“.

Организацията казва, че „силно подкрепя 5G”, но държи на пълна безопасност. Тя допълва, че работи и по проверката и защитата на всички алтиметри в самолетите, но заради недостига на компоненти по света, процесът по подмяната им върви по-бавно и има риск поставените от регулаторите срокове да не бъдат изпълнени.

Авиокомпаниите имат срок от регулаторите да приведат алтиметрите на самолетите в норма. Очаквано те не са доволни, тъй като това е сложен и според тях твърде скъп процес. Същевременно и операторите трябва да предприемат допълнителни мерки, за да впишат своето оборудване в бъдещи нови изисквания и принципи, за да не се повтарят такива ситуации.

5G Antenna
Предложението на операторите

Телекомите предлагат базовите станции, които оперират в спектъра 3.7-3.98GHz да работят на по-ниска мощност и да не превишават 1640W/MHz или 62dBm/MHz. Това ще е за всички клетки в този диапазон, а не само за тези около летищата.

Също така се предлага алтиметрите на самолетите да работят в 4.2-4.4GHz, което ще даде над 220MHz „дистанция“ между двете технологии. Телекомите предлагат и списък със 188 летища в САЩ, на които да положат допълнителни усилия за елиминиране на всякакъв риск от смущения между комуникациите и авиационното оборудване.

Операторите казват, че предлагат мерките да са валидни до 1-ви януари 2028 г. След това могат да бъдат спрени или продължени по взаимно съгласие. Те също така предвиждат през юли 2026 г. да бъде направен междинен анализ, който да провери как върви миграцията на алтиметрите към ново поколение при самолетите и дали е нужно да се продължава с мерките. За сега предстои предложението да бъде обсъдено и да се реши дали да бъде прието, променено или отхвърлено.

Related Posts