Изкуственият интелект завладява и мобилните оператори

Изкуственият интелект (AI) беше водещата тема в ИТ индустрията през 2023 г. и ще остане начело и през 2024 г. Но през тази година фокусът ще е върху навлизането на AI в конкретни сфери. Една от тях ще е мобилните оператори.

Вече има голямо движение в тази посока, както показват новините само от изминалите няколко дни. Например HPE ще придобие Juniper Networks за почти 14 млрд. долара. Двете компании ще слеят гамите си с мрежово оборудване и софтуер, както и множеството си проекти с AI за този сегмент. Един от тях е и AI Data Center – цялостна концепция за внедряването на изкуствен интелект в центровете за данни.

GSMA пък обяви, че търси да назначи човек, който да отговаря за AI инициативите на организацията с членовете ѝ. „Тази позиция е ключова за воденето на нашата глобална стратегия за AI, включително генеративен AI, за внедряване на стратегиите по ефективен и предвидим начин“, казва организацията в своя блог.

AI е навсякъде и така ще бъде завинаги

„Още преди CES да започне, основната тема е ясна – AI, AI, AI. Ще има AI в коли, електроуреди, компютри“, казва анализаторът Джим МакГрегър от Tirias Research, цитиран от LightReading.

И наистина, по време на CES 2024 имаше AI във всичко. Изкуственият интелект стремоглаво навлиза във всички сфери на живота ни. Qualcomm и Intel представиха отделни проекти за платформи, които ще улеснят използването на изкуствен интелект в и от автомобили.

А AI вече се насочва и към мобилните оператори и телекомуникациите като цяло. DigitalBridge и Silver Lake ще инвестират 6,4 млрд. долара в оператора на центрове за данни Vantage Data Centers. Целта – да разгърне по-бързо мащабни мощности, които да се използват от ИТ гиганти и бизнес клиенти, които искат да развиват AI проекти.

Cisco, Nokia, Ericsson, Huawei и останалите производители на мрежово оборудване също вече работят по внедряване на AI в предложенията си. А някои телекоми вече използват AI в ежедневието си.

Главният финансов директор на AT&T Паскал Десрош казва пред Seeking Alpha, че телекомът използва AI колцентровете си. Оптимизирано е разпределението на обажданията. Това е довело до намаляване на броя обаждания, спад на времето и значително спестяване на разходи. „Очаквам да използваме AI и занапред“, казва той.

Колегите и конкуренти от Verizon също коментират, че използват AI ежедневието си. Изкуственият интелект помага за оптимизиране на мрежата на оператора. Освен това телекомът разчита на AI и за планирането на мрежовия капацитет, който ще е нужен занапред.

Технологията е още в своя зародиш и тепърва има да се развива и да става все по-способна.Тя ще помогне за по-доброто управление на мрежите, предвиждане на потенциални проблеми и дори в кои райони може да се наложи подсилване на капацитета. AI ще дефинира и множество услуги, като може да помага за подбор на оферти за задържане на клиенти, да персонализира отношенията между клиент и оператор и т.н.

„AI се справя отлично в сложни приложения; автоматизацията поддържа нещата. AI е мозъкът на дуото, имитирайки човешкия интелект със задачи като вземане на решения и учене. Количеството данни, събрани от телекомите, е огромно. Изкуственият интелект може да се използва за повече приложения, за да се възползвате максимално от данните, включително предсказуем анализ, оптимизация на мрежата, интелигентно обслужване на клиенти и управление на измами. Автоматизацията, от друга страна, е работният кон. Той поддържа всичко да работи добре и се справя с повтарящи се задачи като прости заявки за поддръжка на клиенти, адаптиране, осигуряване и поддръжка на мрежата и други рутинни задачи“, казва Келвин Шафър, главен изпълнителен директор на Lifecycle Software пред Telecoms.

Затова има място и за двете технологии и те се допълват. „Има много варианти за използване на AI в телекомуникациите. Обработваме данни с интелигентен мрежов анализ, задържаме клиенти с чатботове, задвижвани от AI, и оптимизираме производителността на мрежата благодарение на AI. Пример от Lifecycle Software е как можем да наблюдаваме мрежови събития и да използваме AI алгоритми, за да определим критични моменти в рамките на пътуването на клиента и да предоставим превантивни съобщения, подходящи за нуждите на клиента“, казва Шафър.

„Потенциалната стойност, която генеративният изкуствен интелект може да достави за телекомуникационните мрежи и бизнеса, е ясна – и трябва да се вълнуваме не само от вече възникващите случаи на употреба. Въпреки че все още има предизвикателства за преодоляване, тази технология и нейната новаторска способност да учи и генерира нови данни и съдържание е настроена да трансформира начина, по който предоставяме услугите на утрешния ден“, казва и Ericsson.

Related Posts