Мобилните мрежи от пето поколение вече се развиват с ускоряващо се темпо във всички аспекти. Те се използват от увеличаващ се брой крайни потребители и все повече компании. Частните мрежи също привличат внимание, но сякаш все още липсва големият пробив.
Телекомите са в чакане на момента, който ще „отключи“ истински големия интерес към 5G, както от страна на потребителите, така и на бизнеса. Но този момент сякаш не идва. Затова се поражда и логичния въпрос дали операторите имат правилния бизнес модел за извличане на очакваните приходи от петото поколение мрежи?
Не е толкова лесно, колкото изглежда
„Вече има много приложения на 5G за крайни потребители, за които сме говорили. Например гейминг и добавена реалност, но за момента нито едно от тях не е преминало киселинния тест от гледна точка на популярност и дали може да отговори на въпроса „би ли платил клиентът повече за това“, коментира Том Крейг, вицепрезидент и генерален мениджър на групата за комуникационни технологии на HPE.
Той посочва, че и в други сектори вече има ясни идеи. При всичко обаче, свързаността е на втори или дори трети план, а основното внимание попада върху конкретна функция и технология. „Трябва да работим с операторите да променят начина си на мислене. В повечето случаи става дума за дълбоко навлизане в конкретни бизнес процеси на дадена индустрия и така може да се открие ясно каква стойност може да предложи телекомът“, казва Крейг.
Според него в В2В сферата е по-лесно да се открият бизнес модели, които да носят приходи. „Може да става дума за умни градове и заводи, отбрана, здравеопазване и други, но вече има много ясни приложения“, допълва той и дава за пример места, на които има нужда от предвидима, „висока мобилност“, например заводи. „Когато видите някои от мобилните роботи и технологии, които се използват в хиперскладовете, тогава виждате и необходимостта да имате много предвидима мобилна връзка в зоната на покритие. Тогава някои 5G приложения наистина започват да изпъкват“, коментира Крейг.
Имат ли правилния бизнес модел
„Аз съм голям оптимист за възможностите за растеж на телеком сектора. Търсенето от крайните потребители ще остане голямо, но смятам, че В2В секторът е мястото, където са истински големите възможности“, казва Крейг. Той дава за пример, че дори строго фокусиран мобилен оператор може да намери начини да се отличи с диферсификация на връзките, предлагане на софтуерно дефинирани мрежи или други технологии.
Същевременно повече оператори вече предлагат по-широк набор от услуги, включително мобилни, фиксирани и клауд. „Тогава може потенциално да канибализирате старото оборудване на клиентите, но може реално да навлезете в софтуера за офис автоматизация, защото вече предлагате абонаментни услуги за мобилни връзки, фиксирана комуникация, клауд телефония“, допълва Крейг.
Телекомите имат възможност да играят важна роля в следващата фаза на дигиталната трансформация на корпорациите, коментира и IBM. За целта всеки оператор трябва да се позиционира да добавя стойност за своите клиенти, било то крайни или бизнес. „Някои оператори могат да постигнат успех като се специализират в предложения за свързаност, докато други могат да се преобразят на технологични компании и да внедряват различни технологии и способности“, казва компанията.
За целта телекомите трябва да изградят специфична стратегия за добавяне на стойност. Тя трябва да е концентрирана върху устойчиво предлагане и доставка на стойност, както и да е във формата на скалируем бизнес модел, за да може цялата организация да подкрепя стратегическата посока“, съветва IBM.
„Има много ясен път, по който може да се постигне растеж и вече има достатъчно анализи и казуси, които показват реализирането на успеха.. Някои оператори вече успешно вървят по него в света на абонаментната комуникация и IT услуги за бизнеса“, казва и Крейг.