Колко сериозна е 5G заплахата за полетите в САЩ?

Американските мобилни оператори AT&T и Verizon се съгласиха да отложат разширяването на своите 5G услуги на някои летища.

Услугата трябваше да започне да функционира на повече места в сряда след две предишни отлагания.

Но десет водещи американски авиокомпании твърдят, че новата технология може да доведе до забавяне на хиляди полети.

Как може 5G да повлияе на авиацията в САЩ?

5G, следващото поколение мобилна интернет връзка, позволява на хората да изтеглят и качват данни много по-бързо и позволява на повече устройства да имат достъп до мобилен интернет едновременно.

За тази цел се разчита на по-широко използване на радиосигналите. В САЩ радиочестотите, които се използват за 5G, са в част от спектъра, известна като C-Band.

Тези честоти са близки до честотите, използвани от радиовисотомерите на самолетите, които измерват височината на самолета над земята, а също така предоставят данни за системите за безопасност и навигация.

5G и самолетите

Опасенията са, че смущенията от предаванията на 5G могат да попречат на тези инструменти да работят правилно и да причинят проблеми с безопасността, особено когато самолетите се приземяват.

Колко сериозен е рискът за самолетите?

Потенциално е доста сериозен.

В края на 2020 г. RTCA – американска организация, която изготвя технически насоки по въпросите за авиацията – публикува доклад, в който предупреждава за възможността от “катастрофални аварии, водещи до множество смъртни случаи, при липса на подходящи мерки за намаляване на риска”.

Неотдавна американският авиационен регулатор FAA предупреди, че смущенията от 5G могат да доведат до проблеми с редица различни системи на борда на самолета 787 Dreamliner на Boeing.

 Те биха могли да затруднят забавянето на самолета при кацане и да го накарат да се отклони от пистата. Следната графика показва как честотният диапазон, в който функционират самолетните висотомери, се сблъсква с честотите на 5G.

5G риск за самолетите
Как ще се осигури безопасността на полетите?

На самолетите няма да бъде разрешено да използват радиовисотомери при обстоятелства, при които може да има риск от сериозни смущения. 

Това обаче ще ограничи възможността на някои самолети да кацат, например при лоша видимост.

Авиокомпанията “Airlines for America”, която представлява десет големи превозвача, предупреди, че това може да доведе до закъснение или отмяна на повече от 1000 полета при лошо време и да означава, че понякога “по-голямата част от пътуващите и превозвачите ще бъдат на практика блокирани”. 

Освен това се предполага, че голяма част от самолетния флот на САЩ ще бъде “считан за неизползваем” поради ограниченията върху дейността му.

Споделят ли тези опасения и други държави, които използват 5G?

Не в същата степен. Това е така, защото начинът, по който се внедрява 5G, е различен в всяка страна.

В ЕС например мрежите работят на по-ниски честоти от тези, които доставчиците в САЩ планират да използват, което намалява риска от смущения. Мобилните станции за 5G могат да работят и с по-ниска мощност.

Въпреки това някои държави са предприели допълнителни мерки за намаляване на възможните рискове. 

Във Франция има така наречените “буферни зони” около летищата, където сигналите на 5G са ограничени, а антените трябва да бъдат наклонени надолу, за да се предотвратят потенциални смущения.

Очаквайте в понеделник допълнителен материал, разглеждащ реакцията и позицията на Европа към темата авиацията и 5G.

Какво още правят американските власти в тази връзка?

Регулаторните органи в САЩ вече са предприели редица стъпки.

FAA създаде временни буферни зони около 50 летища, в които доставчиците на 5G ще ограничат дейността си. Те обаче са много по-малки от зоните, които вече се използват във Франция, а американските предаватели ще работят със значително по-високи нива на мощност.

5G и авиацията

Тя също така е започнала да определя кои висотомери могат да се използват безопасно в зони, в които е разположено 5G – и кои не са достатъчно надеждни и ще трябва да бъдат заменени.

Също така са идентифицирани летища, на които GPS системите могат да се използват за насочване на приближаващите се самолети, а не радиовисотомери. 

Но авиокомпаниите настояват, че това не е достатъчно: те твърдят, че 5G мрежата изобщо не трябва да се активира в радиус от две мили от засегнатите летища.

Какво заявиха 5G операторите?

Verizon и AT&T се съгласиха “временно” да забавят въвеждането на 5G в “ограничен брой кули около определени летищни писти”. Някои 5G станции няма да бъдат включени, докато продължават разговорите за намиране на постоянно решение.

Това би трябвало да намали възможността за смущения в бордовите системи. В изявление президентът Байдън заяви, че забавянето ще засегне само около 10% от мачтите, участващи в разширяването на 5G.

Фирмите вече два пъти бяха отлагали внедряването на 5G и се бяха съгласили с гореспоменатите временни буферни зони.

И двете компании изразиха разочарованието си от последното забавяне. AT&T заяви, че регулаторите са имали две години, за да планират старта на 5G услугата.

Те също така посочиха, че 5G вече е въведено в около 40 държави.

Миналия месец американският орган на безжичната индустрия CTIA обвини авиационната индустрия в “всяване на страх” и предупреди, че забавянето на въвеждането на 5G ще доведе до реални икономически щети.

 

*Очаквайте в понеделник допълнителен материал, разглеждащ реакцията и позицията на Европа към темата авиацията и 5G.*

Related Posts