Автономните автомобили бяха представяни като една от технологиите, които ще имат най-голяма полза от мобилните мрежи от пето поколение (5G). Техническите предимства на 5G са идеални за нуждите на автономните коли и ще им осигуряват нужната високоскоростна и стабилна връзка, която да прехвърля големите обеми информация в реално време и надеждно.
В действителност обаче нещата не стоят точно така. 5G вече има от доста време, но с изключение на откъслечни тестове, не се използва от автономните автомобили. Една от най-големите компании в бранша е Waymo (собственост на Google), която от години разработва такива коли. В отговор пред изданието LightReading, говорител на компанията казва, че тя целенасочено не използва 5G за колите си.
Нищо лично
В решението на Waymo да не използва 5G не е заради някакви недостатъци на технологията. Всъщност компанията не иска никакви мобилни връзки в автономните си коли.
„Смятаме, че най-оптималният начин за работа с технологията за автономно шофиране е компютърът да е на борда и да взема решения, без да е необходимо да разчитаме на клетъчни сигнали и оператори“, пише говорителят.
„Не искаме да имаме ситуация, в която, да речем, ако колата загуби мобилна връзка, тя не може да направи ляв завой. Следователно всичко специалните карти за навигация до невронните мрежи, работи на борда“, казва компанията.
По този начин автомобилите са наистина автономни и независими. Всеки от тях ще разполага с всичкия необходим хардуер, за да се справят с всяка ситуация, без да разчитат на помощ от външен източник. Това ги прави по-сигурни, но и доста по-скъпи, тъй като оборудването трябва да се инсталира и конфигурира за всеки отделен автомобил. Според данни на The New York Times, цената на един автономен автомобил на Waymo може да достига до 200 000 долара. Самата компания не е коментирала финансови детайли.
Тя казва, че въпреки всичко, всеки неин автомобил разполага и с мобилна връзка. Тя се използва като допълнение и помага, но Waymo отказва да даде подробности за какво точно се използва. Също така не казва дали се разчита на 4G или 5G мрежи. Най-вероятно колите изпращат данни в реално време за ситуацията на пътя, диагностика, телеметрия и т.н., които се използват за допълнителни анализи и обучение на системите.
5G не се отказва
Въпреки всичко, 5G технологията продължава да има своя потенциал. 5G Automotive Association (5GAA) например обяви, че в САЩ вече са избрани тестови локации в Мичиган и Денвър за C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything) технологии. Това са именно различните начини, по които 5G може да помогне на автомобилите да са постоянно свързани със заобикалящата среда и са си комуникират с нея. Чрез този подход могат да се направят умни пътища, които да оптимизират трафика според натоварването, колите може да се информират една друга за препятствия и проблеми, да синхронизират движението помежду си по-добре и много други.
Компанията Halo.Car също обяви наскоро, че вече технологията ѝ е достатъчно сигурна и може уверено да махне шофьора от автономните си автомобили в Лас Вегас. А колите на фирмата използват именно 5G, за да обработват данните и да получават инструкции.
Всичко това показва, че 5G като технология може да покрие изискванията на автономните коли. Въпросът е дали самите производители биха искали да я използват и дали операторите са готови да инвестират и да предложат такива услуги на производителите. Това е бизнес ниша, която е изцяло между самите корпорации и не засяга крайния потребител, макар и в крайна сметка именно той да е сред основните ползватели на ползите от технологията.