Редовният доклад на Ericsson за състоянието на мобилния пазар започва доста положително. Той отбелязва, че операторите започват да изкарват пари от 5G мрежите и регистрира ръст на интереса на потребители към технологията.
Но не всичко е толкова бляскаво за петото поколение мобилни мрежи. Докладът съдържа и някои по-негативни елементи, особено за развитието на 5G през следващите 5 години, коментира LightReading.
Хем ръст, хем не толкова
На пръв поглед докладът подчертава сериозен успех на 5G. Той обръща внимание на факта, че през първата четвърт на 2023 г. 5G абонаментите по света са се увеличили със 125 млн. и вече са 1.1 млрд. Прогнозата е, че до края на годината ще достигнат 1.5 млрд.
Запазва се и прогнозата, че през 2028 г. 5G ще се превърне в най-използваната мобилна технология от гледна точка на брой абонати. Тук обаче се оказва и първото понижение спрямо предварителните нагласи.
Ericsson прогнозира, че в края на 2028 г. по света ще има 4.6 млрд. 5G абонамента. Предишният доклад през ноември очакваше 5 млрд. абонати. Това е понижение с 400 млн., което ще се отрази и на дела на 5G спрямо останалите поколения. Спрямо първоначалните очаквания, към края на 2028 г. той трябваше да е 55%, но при новата прогноза ще е 50.5%.
На второ място по популярност ще е 4G LTE. Тази технология също ще продължи да увеличава абонатите си в краткосрочен план. Само през първото тримесечие на 2023 г. те са се увеличили с 59 млн. до 5.2 млрд. От следващата година обаче ще започнат да се понижават за сметка на 5G. Така към края на 2028 г. трябва да достигнат 3.8 млрд. и да са на второ място.
3G и GSM/EDGE технологиите вече бележат спадове, съответно с 85 млн. и 59 млн. абонати за първото тримесечие. В крайна сметка прогнозата на Ericsson за края на 2028 г. е за общо 9.1 млрд. активни абонаменти на мобилни услуги, което е със 100 млн. по-малко спрямо предишната прогноза.
Малко, но достатъчно причини
Ericsson казва, че прогнозата е коригирана заради непредвидени обстоятелства. Самите те не са изненада. Например макроикономическите проблеми, които са свързани с високата инфлация, повишаването на разходите и общата нестабилност. Това кара хората и компаниите да са по-внимателни с финансите си и води до отлагане на някои покупки и инвестиции.
Друг проблем е бюрокрацията в сферата на разпределението на лицензите. На доста места все още не всички 5G честоти са раздадени и това забавя плановете на операторите да разгърнат такива мрежи в пълния им капацитет. Проблемът ще се отрази на всички в бранша – телекомите ще имат по-малко възможности за привличане на крайни и бизнес клиенти с 5G услуги, самите клиенти няма да разполагат с очаквания 5G достъп. Производителите на оборудване като производителите на оборудване като Ericsson например ще пропуснат възможности за продажби.
Друг проблем според доклада е, че операторите в много страни не се опитват да популяризират 5G особено много. Те просто казват, че разполагат с такава мрежа и че тя е достъпна за желаещите със съвместими устройства. Малко телекоми реално се опитват да привлекат интереса на потребителите към по-скъпи планове, но с повече включени услуги в тях, макар обикновено това да е най-честият подход за операторите, които се решат да популяризират 5G.
Според анализа на LightReading, прогнозата на Ericsson означава, че средно на година ще има с по 73 млн. 5G абонати по-малко от очакваното. Това е огромен брой пропуснати ползи, който е натрупан поради множеството фактори. Телекомите би трябвало да полагат допълнителни усилия да се опитат да увеличат новите 5G абонати максимално, а не да изглежда сякаш са се предали и да третират 5G като отживелица.
Подобна стратегия само подкрепя негативните твърдения, че 5G не е отговорила на огромните очаквания, които бяха заложени за нея още от самото начало. Тези впечатления също не помагат за популяризирането на 5G и карат бизнес клиентите да смятат, че няма необходимост да влагат големи средства и усилия за 5G проекти. А именно бизнесът е най-важният клиент за 5G и голяма част от спецификациите на тези мрежи са разработени именно, за да са максимално полезни на него.