Мобилните мрежи от пето поколение вече няколко години са сред нас. Първоначално беше трудно да се каже дали те са по-харесвани от потребителите. Мнозина дори казват, че не намират разлика.
И все пак, трябваше да мине малко време, за да може да се натрупат впечатления и опит. Вече 5G мрежите са добре разгърнати в повечето развити държави, като в Европа се използват доста масово. И започват да се отличават някои важни предимства, отбелязва доклад на Ericsson.
Едно от тях е по време на големи събития, на които се събират много хора – футболни мачове, концерти, изложения и т.н. 5G мрежите трябваше да „блестят“ именно на такива събития, тъй като могат да предложат много по-голям капацитет и издръжливост.
Затова Ericsson са събрали извадка от 14 млн. души в Европа, които са посещавали големи събития през тази година. Това включва турнето на Тейлър Суифт и Олимпийските игри в Париж. Хората са били питани за тяхното изживяване и удовлетвореност от мобилните мрежи по време на тези събития. Отговорите им са съпоставени и потреблението, за да се получи по-ясна представа какво предлагат технологиите и как това се отразява на мобилните оператори.
Глад за данни
По време на концертите на Суифт, зрителите са консумирали средно по 5,4 терабайта данни на вечер, казва Ericsson пред Telecoms.com. В Париж, по време на Олимпийските игри, средният дневен трафик за ъплоуд се е увеличил с 20%, а само по време на церемонията по откриване – се е утроил.
„Ако се разчиташе само на 4G, за да се осигури ъплоуд капацитет, щеше да има претоварени мрежи и значителни проблеми с връзките“, казва компанията.
5G мрежите са предотвратили този проблем. В резултат, качеството на връзката – стабилност, времезакъснение и скорост – е било по-добро и това е забелязано от хората. В сравнение с 4G, 5G мрежите отчитат 20% повече доволни потребители.
Освен това хората са склонни да платят повече за гарантирана качествена връзка по време на такива събития. Проучването показва, че ако гарантираната връзка е част от билета, посетителите са склонни да платят с до 15% повече. Ericsson дава за пример 5G SA (самостоятелните мрежи), които могат да предложат тази услуга чрез мрежовите срезове и да се гарантира капацитет за посетителите с такива билети.
Различни причини за доволни клиенти
Проучването открива, че максималните скорости не са чак толкова важни за потребителите. Те обръщат по-голямо внимание на стабилността на връзката и качеството на приложенията. Тоест дали връзката е 100Mbps или 500Mbps няма чак такова значение, но постоянната наличност, бързата реакция и липсата на прекъсвания – определено ще направят впечатление на клиента. И ако той разбере, че подобрението се дължи на 5G, ще бъде още по-заинтригуван да използва тези мрежи.
Анализът открива, че 5G инфраструктурата се справя без проблеми с тези ситуации. Например за Олимпийските игри в Париж са очаквани 11 млн. посетили. Затова са добавени множество временни 5G базови станции, които са поели 25% от целия трафик.
Очаквано, имало е голямо съсредоточаване на натоварването. 50% от цялото натоварване е било генерирано само от шест места. А по време на откриването, 5G мрежите са поели половината от утроения трафик.