Мобилните оператори в Европа изпитват трудности напоследък, като секторът изостава по своята конкурентност спрямо останалите региони. Това се отразява пряко и на плановете на Европейския съюз за развитие на цифровата инфраструктура. Тяхното реализиране не върви с първоначално очакваното темпо и се пораждат съмнения за изпълнението на сроковете.
Получава се и неприятното съвпадение, че основният досега източник на доходи и на ръст за мобилните оператори, вече е практически изчерпан. Това е осигуряването на телефонни и интернет услуги на крайни потребители и фирми. Европейският пазар е доста зрял и е достигнал всички желаещи. Така че вече е много трудно за операторите да увеличават клиентите и съответно доходите.
Погрешен подход
Пазарът остава и фрагментиран, като местни регулации карат големите телекоми да запазват и специфични за дадената държава системи, а все повече оператори предпочитат обединяване на инфраструктура и ресурси, съобщава LightReading в свой анализ. Според телекомите, това им пречи да развият мащабите на американските и китайските си колеги.
Оказва се, че и бизнес моделът с неограничените тарифи може да е грешен. Той се харесва на потребителите, защото могат да ползват ресурси на воля, без да се притесняват, че ще прехвърлят лимит и ще трябва да плащат допълнително. Увеличаването на консумацията води и до увеличаване на разходите за операторите, но приходите не скачат чак толкова много. Или поне така твърдят някои от критиците на тези планове.
Други пък посочват, че консумацията не се увеличава особено много, но пък потребителите са доволни и търсят пакетни предложения. Съответно така е по-голяма вероятността да останат при същия оператор. В действителност това са пазарни особености, които са индивидуални за всяка държава и е трудно да се обобщи или да се даде еднакво решение за всички.
Но според Джереми Лег, главен технически директор на AT&T, пазарният модел трябва да се промени. Според него телеком индустрията традиционно винаги е предлагала някаква форма на неограничени планове, но той смята, че интересите се изменят към модели на базата на консумацията и операторите ще трябва да се адаптират.
Но анализаторът Уилям Уеб посочва, че ръстът на консумацията пада. Тоест неограничените планове няма да натоварят разходите чак толкова, особено с продължаващото развитие на технологиите за компресиране. Така че плащането според консумацията също може да се окаже грешка.
Семпли, но смели решения
Какво може да се направи след като сякаш всеки ход е грешен? Операторите трябва да се опитат да предложат най-доброто за всички. Това означава по-голямо разнообразие от оферти, които да са по вкуса на всеки. Трябва да се обърне и по-голямо внимание на корпоративните оферти и услуги, които да акцентират над техническите способности и предимства на мрежите и инфраструктурата.
Все още операторите се хвалят само с бързината на мрежите си спрямо конкурентите. Почти никой не изтъква другите възможности на инфраструктурата си и за какво те могат да са полезни. А това създава усещането, че и самите те не знаят. Няма как да популяризират услуга, която не знаят как да продадат.
Очакванията сякаш бяха, че 5G мрежите ще се „продават“ сами и всички ще се втурнат да ги използват. Разбира се, това не се случи точно така и операторите се оказаха неприятно изненадани, че 5G не им осигури огромния скок на приходите, който да компенсира значителните инвестиции. Сега телекомите преосмислят инвестициите и фокуса си, като се колебаят дали да заложат на 5G-Advanced или да изчакат 6G, а 5G-Advanced да бъде въведен по-бавно от първоначално заложеното.
Ще са нужни и вътрешни преструктурирания на операторите. Те трябва да са продиктувани именно от решенията за инвестиции и в какво ще се фокусират – ще разчитат ли само на традиционни услуги и оферти или ще се опитат да предложат по-голямо разнообразие от пакети за различни клиенти и дори за специфични индустрии.