Пазарът на смартфони разочарова със своето представяне през 2022 г. Той записа исторически срив, като за пръв път в историята си последното тримесечие е с двуцифрен спад и дори е по-лошо от третото.
Прогнозите и за 2023 г. не са особено оптимистични. В най-добрия вариант възстановяването на пазара ще започне през втората половина на годината. Дори и това да се случи, ще е нужно време докато той се завърне до солидните нива. А това провокира известни притеснения и за разгръщането на 5G.
Какво стана със смартфоните
Световните доставки на смартфони през 2022 г. са се понижили с 11.3%, съобщи IDC. Само през последното тримесечие на годината, което традиционно трябва да е най-силното, спадът е 18.3%. Резултатът е, че през 2022 г. са доставени 1.21 млрд. смартфона, което е най-слабото представяне на пазара от 2013 г. насам.
Според IDC през 2023 година пазарът е трябвало да увеличи доставките с 2.8%, но заради резкия спад и слабото търсене, увеличението може да е още по-малко. Икономическата несигурност, инфлацията и увеличаващите се разходи са сред основните причини за резкия спад на доставките на смартфони. Самите търговци също са се пренасочили предимно към изчистване на наличния инвентар и са намалили поръчките.
Проблемът вече се отрази на производителите. Samsung отчете мащабен срив на печалбата си с 6.9 млрд. долара за 2022 г., като тя е 35 млрд. долара. Компанията отчита рязък спад на търсенето най-вече на смартфони с по-достъпни цени. Самите флагмани също понижават продажбите си, но не толкова много и остават в рамките на прогнозираното.
Въпреки това корейският гигант смята за запази агресивната си пазарна стратегия и ще продължи да предлага множество нови модели. Компанията няма да свие и инвестициите, като ще се опита да използва свиването на пазара и предпазливостта на другите производители, за да натрупа по-голяма преднина пред тях. Тя разполага с нужния финансов ресурс, въпреки че също очаква поне първите шест месеца на 2023 г. да са трудни.
Какво значи всичко това за 5G
На пръв поглед подобна ситуация не вещае добра година за мобилните мрежи от пето поколение. По-слабите продажби на смартфони означават по-малко потребители с устройства, които да могат да използват 5G мрежите. Това би могло да доведе до свиване на приходите за телекомите от новите им мрежи, забавяне на възвръщаемостта и съответно отлагане на инвестиции.
И анализаторите то Bank of America Research предупреждават, че „смартфон индустрията мина пика на 5G растежа“. Иначе казано, 5G вече не е основен мотиватор за купуването на нов телефон, тъй като най-запалените потребители вече имат такива устройства, а другите не бързат и ще се сдобият с такова, „като му дойде времето“. Потребителите ще задържат устройствата си по-дълго време и ще отложат новите покупки и заради инфлацията и икономическата несигурност.
Производителите ще се опитат да ги мотивират да променят мнението си чрез множество нови модели телефони, които ще акцентират не само над 5G, но и други технологии като сателитна комуникация, още по-мощни камери, изкуствен интелект. Надеждата е, че тези нови предложения ще са допълнителен мотивиращ фактор, който да възроди пазара на смартфони, а покрай него и навлизането на 5G.
Основното предизвикателство за петото поколение мрежи обаче ще остане привличането на бизнес клиентите. Това все още не върви с очакваното темпо, а свиването на инвестициите и разходите може да отложи някои предвидени 5G проекти сред корпорациите. Задачата за производителите и телекомите ще е да убедят бизнес клиентите, че 5G точно сега може да им е от полза.