5G започва да навлиза в мейнстрийма, показва ново проучване

stck-people-silhouette-2

Мобилните мрежи от пето поколение навлизат в следващата и много важна стъпка от своето развитие. Според проучване на Ericsson Consumer Lab, 5G вече излиза от фазата на технология за най-запалените потребители и влиза в мейнстрийма.

Проучването включва 49 100 потребители в 37 държави. Направено е в периода април – юли 2022 г. и са участвали хора на възраст между 15 г. и 69 г. Общо проучваните пазари включват 1.7 млрд. потребители, като 430 млн. от тях използват и 5G услуги.

Инфлацията няма да спре 5G

Високите цени на стоките и услугите пораждат притеснения, че това ще се отрази и на 5G технологията. Според данните на Ericsson обаче, 5G продължава да привлича интерес въпреки растящата инфлация. Повечето потребители по света не отлагат плановете си да преминат към 5G.

510 млн. души планират да ъпгрейднат телефона и/или плана си до 5G през 2023 г. Това са средно 30% от потребителите в проучваните пазари. Ако прогнозата се реализира, то към края на 2023 г. по света ще има 1,67 млрд. активни 5G абонамента.

А 82% от притежателите на смартфони казват, че ще запазят бюджета си, който плащат за мобилен интернет и не планират да го намалят. Вместо това първо ще свият харченето за телевизия, видео по поръчка и аудио и спортни стрийминг услуги. Проучването открива, че 8 от 10 потребители на 5G вече не искат да се връщат на 4G услуги.

Хора, които си гледат телефоните на улицата
5G увеличава очакванията

Друго откритие на проучването е, че потребителите на 5G повишават своите очаквания и изисквания от услугата. Тези, които тепърва ще преминават към новите мрежи, чуват това и също имат по-големи очаквания какво ще им предложи 5G.

Не е изненада, че основното искане на потребителите е достатъчно покритие на 5G мрежите. Това е първото им очакване, за да преминат към услугата и то е искано от два пъти повече потенциални потребители на 5G спрямо настоящите, които влизат в категорията „ранни приемчици“ и ентусиасти, които са склонни на компромиси, за да използват най-актуалните технологии. Масовият потребител обаче има други  изисквания и покритието е водещо.

Контрастът с ентусиастите си личи от техните предпочитания. Двама от петима казват, че са преминали към 5G заради обещаните иновативни услуги и интересни нови устройства. Ентусиастите се оказват предимно хора между 25 г. и 39 г. с висок доход и образование. Те са заинтригувани от технологиите, но са и прагматици, като намират начини да ги използват, за да подобрят ежедневието си.

Ericsson подчертава, че изискванията на ентусиастите и масовите потребители са много различни, но високи. Затова телекомите трябва да позиционират услугите си подобаващо и да заложат на качеството.

Green 5G
Важно е усещането

Интересно откритие на проучването е, че голяма заслуга за високата оценка на 5G от страна на потребителите има тяхното „усещане за наличност“. Това означава времето, през което потребител на 5G услуга смята, че е свързан с 5G мрежа.

И се оказва, че 33% потребителите смятат, че са свързани с 5G през над 50% от времето. А същевременно покритието на 5G е над 60% от населението при повечето изследвани пазари. И 7 от 10 потребители споделят, че ако смятат, че имат по-голяма 5G наличност, то те ще са по-доволни от своя оператор. Анализът на Ericsson сочи, че подобряването на усещането за наличност в потребителите може да вдигне четворно добрите оценки.

5G влияе положително на добавената реалност

Добавената и виртуалната реалност са технологии, за чийто възход има големи очаквания, особено благодарение на 5G връзките. Проучването на Ericsson открива, че това действително се случва. Два пъти повече 5G потребители вече използват по повече от три дигитални услуги спрямо 2020 г.

Освен това 5G потребителите прекарват средно по два часа повече седмично, в използване на приложения с добавена реалност, спрямо 4G клиентите през 2020 г. Анализът открива и пропуск на телекомите – само една трета от потребителите получават като част от 5G абонамента си допълнителни услуги и приложения, които да се възползват именно от петото поколение мрежи. Средно 6 от 10 потребители по света искат 5G планове, които предлагат не само трафик, но и още услуги и изживявания.

Очаквано, 5G помага и за увеличаване на интереса към метавселената. Потребителите на 5G използват някаква форма на метавселена поне по един час седмично. А с очакваната популярност на допълнителни устройства като очила, консумацията на такива услуги и съдържание от и за тях, ще се увеличи с още 1.5 часа до 2025 г. Средно 6 от 10 потребители на смартфони казват, че 5G е ключова технология за реализирането на метавселената.

Related Posts