Мобилните мрежи от пето поколение (5G) навлизат целеустремено в целия свят, но с доста различно темпо. Докато в някои държави вече има солидно покритие и разнообразни услуги, в други 5G тепърва прохожда.
В голяма степен това е нормално заради различната степен на развитие на самите държави и финансовите възможности на компаниите и населението им. Но при 5G се наблюдава и друг феномен, който се оказва и проблем. Държавите изпращат различни „послания“ в своите регулации и правила, които понякога се разминават значително и това ще обърка и потребителите, и бизнеса.
Ще летим с 5G, но ще кацаме ли?
Един особено ярък пример се оформи наскоро. Европейската комисия (ЕК) обяви, че през 2023 г. ще позволи на авиолиниите да предлагат 5G услуги в самолетите си. Това е в рязък контраст със споровете между авиоиндустрията и телекомите в САЩ, където има искания за ограничения за използването на 5G дори около летищата.
Междувременно ЕК има съвсем друга позиция. Еврокомисарят Тиери Бретон обяви, че „5G ще позволи иновативни услуги за хората и възможности за растеж на европейските компании. Небето вече не е ограничение, когато става дума за възможностите, които се предлагат от супербързи връзки с голям капацитет“.
ЕК допълва, че ще задели специални честоти за 5G технологии по време на полет. Разрешението ще е валидно и за по-старите поколения мобилни мрежи.
Тези услуги ще могат да се предлагат само за полетите в рамките на Европейския съюз. „Пътниците на борда на полети в ЕС ще могат да използват мобилните си телефони с пълен капацитет и възможности, точно както при наземна 5G мобилна мрежа“, казва ЕК.
Мобилната връзка в рамките на самолета ще се осигурява от специално допълнително оборудване, т.нар. пико клетки. Те ще предават данните през сателит и след това до наземна мобилна мрежа. Услугата ще може да се използва за гласови разговори, SMS-и и мобилен интернет. Разбира се и самите авиокомпании трябва да желаят да инсталират това оборудване и да предлагат услугата.
Това практически означава, че потребителите няма да са задължени да включват самолетния режим на телефона си, когато са в полет. ЕК засега не е дала допълнителни подробности.
Експерти в Европа изглеждат спокойни за тази идея. „Имаше притеснения, че мобилните мрежи могат да влияят на автоматичните системи за контрол на полета. Опитът показва, че този риск е много малък“, казва Дай Уитингъм, директор на британската Комисия за безопасност на полетите пред Euronews.
Междувременно в САЩ притесненията са точно в тази посока, че 5G честотите и работата на някои устройства и клетки, може да объркат алтиметрите на самолетите. Затова вече повече от година телекоми, регулатори и авиокомпании спорят какво да се направи и се обсъжда дали и как да има зони без 5G около летищата, или поне мощността на клетките да е специално насочена и по-слаба.
Различните послания
Уитингъм отговаря, че в Европа се използват по-различни честоти и при по-ниска мощност от разрешената в САЩ. „Има много по-ниска вероятност за смущения“, казва той.
„Пътуващите хора искат 5G. Регулаторите ще отворят тази възможност, но ще бъдат взети и мерки, за да е сигурно, че всичко ще е безопасно“, допълва още експертът.
Междувременно споровете в САЩ продължават. Това изпраща объркващи послания към потребителите и бизнеса доколко 5G е безопасна или кои регулатори подценяват или надценяват риска.
Дори и да има риск, видимо е, че има достатъчно възможни мерки и решения, които да гарантират безопасността. Гръмките спорове и закани, контрастирани от огромен оптимизъм обаче създават среда на недоверие. Така проблемът отново може да е репутационен за технологията. Той може бързо да бъде коригиран, ако участниците в различните спорове и предложения говорят по-експертно и разумно и не се поддават на емоциите, защото така ще пострада не само мобилната индустрия, но и авиационната заради хиперболизиране на казусите.