Мобилните оператори по целия свят вече са инвестирали общо стотици милиарди долари за лицензи, оборудване и популяризиране на петото поколение мрежи. Сега обаче се трупа тревожност дали не са избързали и дали ще успеят да си върнат парите. Това обобщава в свой анализ в. Financial Times.
Докато крайните потребители вече започват да приемат 5G в ежедневието си и да увеличават своя интерес към мрежите и смартфоните за новата технология, бизнесът все още изчаква. „В момента основната задача е да обясним изкуството на това какво е възможно“, коментира Санджив Госайн, главен мениджър на Verizon Business.
В търсене на печалби
Както неведнъж е казвано, 5G мрежите са насочени главно към бизнеса. Крайните потребители няма да са основният източник на доходи, който да оправдае мащабните инвестиции в 5G. Очакванията на телекомите са това да бъде бизнесът, който да хареса множеството възможности на технологията. Например създаването на „дигитални близнаци“ – симулации на реални обекти и ситуации в цифрова среда, което да позволи по-лесното им анализиране, оптимизиране и управление. За сега обаче всичко това остава предимно в сферата на обещанията и нишовите експерименти и е далеч от постигане на достатъчно масовост от корпоративна гледна точка.
Всъщност, това не е първата подобна ситуация за телекомите. При разгръщането на 4G LTE също трябваше да се инвестират огромни средства, а технологията направи възможен стрийминга на HD видео до мобилни устройства. Това пък се отрази прекрасно на ИТ гигантите и платформите за филми. За телекомите печалбата дойде по-бавно и по-малка и затова те искат по-различен развой този път.
А това може да стане най-вече като направят 5G атрактивна за бизнеса. За съжаление на операторите, вероятно ще се окаже трудно. Най-вече заради високата инфлация и очакваната рецесия, които ще ограничат ентусиазма на бизнеса да прави инвестиции в нови технологии. Другото решение – потребителите да бъдат привлечени към по-скъпи тарифи, може да пострада от същите икономически проблеми.
А според анализаторите от Omdia, 5G не е достатъчна, за да мотивира потребителите за масово купуване на нови телефони. „iPhone, който си купувате днес, е практически с нищо по-различен от смартфона, който си купихте преди пет години. Иновациите значително се забавиха“, казва Уилям Хар, анализатор в Omdia.
Разпределението е неравномерно
5G не се развива с едни и същи темпове по света. Азия води значително спрямо всичко останали региони по отношение на навлизане на 5G. Там дори вече се наблюдава „укротяване“ на търсенето на 5G телефони, отбелязва Omdia. Добрата новина е, че част от причините за това са временни – инфлацията и пестенето на пари. Прогнозите са, че интересът е наличен и ще се изрази в покупки веднага, когато икономическата ситуация го позволява.
Това обаче трудно ще зарадва телекомите точно сега. Те трябва да продължат да влагат големи суми и по време на трудния период, за да плащат за лицензи и да доразвиват мрежите си. Надеждата на частните мрежи да генерират голям интерес и съответно доходи също може да бъде охладена заради икономическите проблеми.
Оказва се, че има и друг проблем. В доста страни, включително големи пазари като САЩ, Франция, Германия, Япония, Южна Корея и Индия, регулаторите отделят спектър, който да се използва от бизнеса и да бъде взет директно от институциите. Така телекомите може да се окажат прескочени от компаниите, които решат да изградят частни мрежи със свои средства или чрез други партньори.
Това би трябвало да увеличи конкуренцията, което ще направи ситуацията за операторите още по-сложна, а 5G може да ги затрудни още повече, вместо да им помогне да увеличат приходите си. Разбира се, в голяма степен това ще зависи и от тяхната гъвкавост и изобретателност за нови идеи, партньорства и услуги, които да предложат и да ги отличат от останалите.