Защо сагата между 5G и авиацията не засяга Европа

Вече няколко месеца в САЩ авиопревозвачи и телекоми спорят за безопасността на 5G мрежите и евентуалното им влияние върху част от оборудването на самолетите. Казусът засяга конкретен честотен диапазон и доведе до намеса на американските регулатори и неколкократно отлагане на пускането на планирани 5G услуги в САЩ.

Междувременно, в другите региони по света, включително и в Европа, не изглежда да има такива проблеми. Дори напротив, тук всичко е спокойно и дори американски медии вече неколкократно питат и анализират „как Европа пусна 5G без да навреди на авиацията“. Всъщност, Европа дори не вижда проблем, но има причина…

Факти за 5G и авиацията

Европейската асоциация на телеком операторите (ETNO) излезе с кратко и ясно обяснение защо в Европа няма тези проблеми. Основното притеснение на авиопревозвачите и производителите е, че някои модели радио алтиметри в определени самолети и хеликоптери могат да бъдат повлияни от 5G вълните в т.нар. C-Band спектър. Той е в диапазона от 4GH до 8GHz. Въпросните алтиметри работят в 4.2-4.4GHz.

Същевременно, на 5G операторите е разрешено да използват спектър между 3.7-3.98GHz. Притеснението на авиационната индустрия е, че има много малко „въздух“ между двете дейности (около 220MHz) и едната може да повлияе на другата.

В Европа обаче регулациите са по-различни, отбелязва ETNO. Тук 5G може да използва честотите до 3.8GHz и това осигурява по-голямо разделение (минимум 400MHz) между алтиметрите и телекомите. До момента няма нито един сигнал за получен проблем с алтиметър заради 5G мрежите в Европа, въпреки че технологията се използва активно вече няколко години, отбелязва още ETNO.

Организацията допълва, че в Европа има и направена специална работна група, в която участват авиационни и телекомуникационни регулатори, както и представители на мобилни оператори и на авиационната индустрия. Те работят заедно за откриването, обсъждането и решаването на всякакви проблеми, казуси и теми по отношение на 5G и авиацията.

Регулаторна подкрепа

Агенцията за авиационна безопасност на ЕС (EASA) също обяви в края на декември миналата година, че до момента не е открила рискове за самолетите, които да са причинени от 5G мрежите. Регулаторът, който отговаря за 31 европейски държави, не разполага и с данни за проблеми. Близо месец по-късно, на 20-ти януари т.г. EASA коментира пред CNN, че ситуацията не е променена и всички технически данни, които са получени от европейските производители не показват поводи за притеснение.

Такова е и мнението на британската агенция по гражданска авиация (CAA). Пред британското издание i тя коментира, че няма докладвани инциденти за влияние на 5G честотите върху оборудването на самолетите и двете работят заедно вече няколко години. Регулаторът казва, че също следи заедно с други институции какво се случва и не открива проблеми. Той допълва, че британските самолети летят по целия свят, включително САЩ и няма проблеми, но въпреки това авиокомпаниите са предупредени за притесненията.

Френският авиационен регулатор също потвърждава пред CNN, че няма докладвани проблеми. Въпреки това страната е взела допълнителни мерки, като 5G антените около 17 от водещите френски летища са позиционирани така, че да са насочени встрани от основните коридори, за да се намали максимално рискът от потенциално смущение. Също така антените около летищата трябва да са на определена височина и разстояние от пистата, както и да излъчват с конкретна мощност.

Норвежкият телеком регулатор също заяви, че има по-голяма „дистанция“ между честотите и че са взети допълнителни мерки за защита. Той също казва, че няма данни за проблеми и дава за пример Япония, където честотите между алтиметрите и 5G мрежите са най-близки, също няма документирани смущения или други проблеми. Германските им колеги също дават за пример изчисленията на Франция и Норвергия, които показват, че няма данни за влияние на 5G върху висотомерите.

Replacing 5G infrastructure
Локален, но сериозен проблем

По всичко личи, че проблемите между телеком и авиационната индустрии ще останат само в САЩ и е малко вероятно да „прелеят“ към другите региони. Особено като се има предвид, че е видно, че освен различните технически спецификации, на много места са взети и допълнителни мерки.

И все пак, казусът продължава да е много актуален в САЩ, където се очаква да бъде и един от най-големите пазари на 5G технологии. Споровете там ще се отразят на репутацията на 5G като цяло, а изглежда, че там проблемът е главно в непълната комуникация между двете страни на спора.

Местните телекоми казват, че авиокомпаниите изопачават данни и откриват проблем там, където такъв няма. Авиоиндустрията пък е с обратната позиция. В интервю за CNN Business президентът на Emirates Тим Кларк заяви, че авиокомпанията „не е била наясно, че мощността на антените в САЩ е двойна спрямо другаде и че антените са във вертикална позиция, а не леко наклонена. Затова взехме решение да преустановим услугите си докато получим яснота“. Малко след това компанията обяви, че възстановява полетите.

Операторът AT&T пък критикува американската федерална администрация на авиацията (FAA). Компанията заяви, че FAA е „неспособна да направи това, което близо 40 държави направиха – да пуснат 5G безопасно, без да наруши авиационните услуги и я призоваваме да направи това в обозрим срок“.

Това действително би било най-доброто за всички. Колкото по-бързо ситуацията бъде решена, толкова по-добре ще е за връщането на доверието не само към 5G, но и към самите авиопревозвачи.

Related Posts