Мобилните мрежи от пето поколение вече написаха история като най-бързо навлизащите сред масовите потребители. Макар все още да няма официални данни, прогнозите са, че през 2022 г. те са достигнали 1 млрд. активни потребители, което е близо двойно по-бързо спрямо LTE.
Въпреки първоначалния скептицизъм от страна на хората и конспиративните теории, 5G очаквано успя да преодолее тези препятствия и спечели крайните клиенти. Интересът към 5G се увеличава, а и телекомите вече разполагат с достатъчно добре изградени мрежи, за да може масовият потребител да изпита по-пълноценно новото поколение.
Не така обаче изглежда развитието на 5G от гледна точка на бизнеса. Петото поколение мобилни мрежи е разработено предимно с мисъл за бизнеса. Очакванията са технологията даде основата на изцяло нова ера за развитие на бизнес, услуги, продукти, които досега са били или невъзможни, или достъпни само за най-големите и богати компании. Това обаче сякаш все още не се случва.
Прекомерно надъхване или реални възможности
„Мисля, че има едно всеобщо усещане в индустрията, че 5G не изпълни бизнес ползите и може би малко от надъхването, което беше направено. Имаше огромни инвестиции и мисля, че реално нещата се случват по различен начин в различните райони на света. Но откриването на магическия казус, който всички търсят, се оказа трудно“, коментира вицепрезидентът на Cisco Адам МакХейл в интервю за Telecoms.com.
МакХейл коментира, че при крайните потребители, 5G определено помага не само на потребителите, но и на телекомите. Там, където има добро покритие, увеличава интереса на клиентите и съответно създава повече възможности за операторите да увеличат средния доход от един абонат. За да може тази тенденция да се реализира с пълен потенциал обаче, ще е нужно повече фокус върху добавената стойност, която телекомите могат да предложат и как.
Същият подход трябва да се приложи и към бизнес клиентите. МакХейл дава за пример IoT (Интернетът на нещата). Това е сфера, към която телекомите и компаниите могат да се насочат и да обърнат повече внимание, а не да влагат още усилия в увеличаването на крайните клиенти. „Ние като индустрия трябва да свършим по-добра работата в извънградските райони, за да могат всички да имат достъп. Знаем какъв положителен ефект ще има това върху селските райони. Затова трябва да работим за увеличаването на покритието там, но и IoT и фиксираният интернет достъп, имат голям потенциал и трябва да им е обърне внимание“ допълва той.
Какво могат да направят телекомите
Мобилните оператори се оказват в сложна ситуация. Именно на тях е прехвърлена отговорността да успеят да наложат 5G като атрактивна бизнес услуга. Дори и бизнесът да не намира полза от тази технология в обещаваните мащаби, виновни за потенциален неуспех ще са телекомите, а не, че просто тя не е нужна на този етап.
За съжаление няма универсална рецепта. Операторите ще трябва да са доста гъвкави и да опознаят нуждите на всяка конкретна индустрия, за да измислят и предложат начини, по които 5G и специалните им услуги могат да помогнат. Било то чрез ниската латентност или пък мрежовите срезове, или друга комбинация от функции на мрежата и услуги от телекома.
Една първа стъпка е чрез личен пример. 5G архитектурата се възползва от клауд технологии, виртуализация и други разработки, които да улеснят разгръщането, управлението и поддръжката на мрежите. Всичко това може да е добра реклама за възможностите на 5G и за самите бизнес клиенти. Операторите могат да използват своите лични постижения чрез технологията, за да е като пример какви ползи могат да извлекат и корпоративните им клиенти.
Друга, по-важна стъпка, е гъвкавостта. При това не само на ниво индустрия, за всеки отделен клиенти. Това може да включва индивидуални 5G услуги и решения, частни мрежи, резервиран капацитет чрез срезове или друг подход. Всичко подбрано и разработено специално за конкретен казус на конкретен клиент.
Всъщност и в момента вече има доста бизнес проекти, които разглеждат ползите на 5G. Повечето от тях обаче са експерименти или съвместни с телекомите. Надеждата на операторите е именно те да се превърнат в добра реклама и за останалите фирми, но тази стратегия вероятно ще се окаже неуспешна поне за сега, тъй като доста компании ще ограничат разходите тази година заради нестабилната икономическа ситуация.