Дойде времето през всяка година, когато започват анализите и прогнозите за следващата. Този път те са особено разнопосочни заради множеството кризи и рискови ситуации. Въпреки това засега анализаторите се стремят да запазят известен оптимизъм.
Gartner публикува своите основни прогнози за развитието на ИТ сектора през 2023 г. и мобилните мрежи от пето поколение са споменати като една ключова тенденция. Това е очаквано, като се има предвид, че те точно започват своя възход към мейнстрийма. Освен това обаче, 5G ще бъде и негласен катализатор на доста от другите тенденции, които са споменати от Gartner.
Значимостта на безжичните комуникации
Според Gartner безжичните комуникации ще са ключови през 2023 г. Анализаторите очакват да има конкуренция между няколко различни технологии в тази сфера – 5G, WiFi 6 и WiFi 7. По-старата LTE също има „живот“ и ще продължи да е широко използвана от бизнеса.
Gartner не очаква една конкретна технология да доминира сегмента. Вместо това компаниите предпочитат да използват няколко метода на комуникация според различните си нужди. Например Wi-Fi е предпочитана за офис среда, макар че и фиксираният безжичен интернет през LTE и 5G също расте като популярност.
„Ще видим цял спектър от решения в корпоративния сектор, които включват 4G, 5G, WiFi 5, 6, 7 и всички създават нови възможности за използване на данни, анализи, системи с ниска консумация на енергия, включително и устройства, които могат да взимат енергия директно от мрежата“, коментира Францис Карамузис, вицепрезидент на Gartner пред NetworkWorld.
Според нея безжичната комуникация няма да е само средство за свързване между устройства, но и ще е източник на информация, която да се използва за анализ и подобряване на работата на системите. А и технологиите като 5G ще мотивират хората да използват повече дигитални услуги, с което интересът към тях ще се увеличи, а с това и инвестициите.
Идват ли суперприложенията
Според Gartner суперприложенията ще са втора голяма тенденция през 2023 г. Това са приложения, които предлагат разнообразен набор от функции, а не само чат, видео или дори социална мрежа. В тях може да има онлайн магазини, игри, различни онлайн услуги, разплащания и т.н.
Суперприложенията са популярни в Азия, като сред тях са WeChat, AliPay, Gojek и други. Постепенно и западните компании увеличават своя интерес към тях, като наскоро дори и Илон Мъск обяви, че иска да превърне Twitter в суперприложение.
Има и специфични бизнес-ориентирани суперприложения, отбелязва Карамузис. Сред тях са Microsoft Teams и Slack. Те ще продължат да бъдат интересни и за самите служители, които харесват практичността им и съответно биха искали да използват подобни идеи и в ежедневието си. Затова Gartner прогнозира, че до 2027 г. над 50% от световното население ще използва няколко суперприложения всеки ден.
Ясно небе пред клауда
Суперприложенията ще се нуждаят не само от добра интернет връзка, която ще се осигурява от 5G и другите технологии. Те ще разчитат и на клауд инфраструктурата, за да работят според очакванията на потребителите. Затова Gartner прогнозира, че специфичните клауд платформи за конкретни индустрии и цели ще бъдат особено популярни.
Компаниите ще могат да ги съчетават според необходимостта и да изграждат специфични и конкретни за тях решения. Прогнозата е, че до 2027 г. 50% от компаниите ще използват такива специфични клауд платформи. А през 2023 г. ще започне техният възход.
Изкуствен интелект и сигурност
Това ще са други две традиционни, но важни тенденции. Изкуственият интелект ще навлезе във фазата на адаптивност. Ще се появят все повече бизнес решение с умни алгоритми, които могат да се адаптират според новите данни и ситуации, които срещат.
Това включва и подобрени системи за сигурност. Автоматизирането им ще е важно, тъй като ще позволи по-бърза и адекватна защита на корпоративните мрежи и данни. Според проучване на Gartner, 41% от организациите в САЩ, Германия и Великобритания, вече са преживели поне един пробив или инцидент на сигурността си, който да е бил свързан с изкуствен интелект. А единствената адекватна защита от атаки с изкуствен интелект е… изкуствен интелект.