Напредва или изостава 5G спрямо първоначалните очаквания

Мобилните мрежи от пето поколение вече активно разгръщат своя потенциал в целия свят. Броят активни потребители расте все по-бързо, на пазара се увеличава и разнообразието от устройства. Бизнесът също получава все повече възможности и идеи как да използва 5G за своя полза.

Но доколко реално 5G отговаря на първоначалните очаквания? Три години след старта на първата комерсиална 5G мрежа в САЩ, прогресът е смесен, коментира анализаторът Марк Лоуенщайн от Mobile Ecosystem. В свой коментар за Fierce Wireless той отбелязва, че има някои сфери, в които напредъкът е много добър, но в други – изостава.

Устройства има, скорости – не

Лоуенщайн отбелязва, че вече почти 50% от мобилните потребители в САЩ разполагат с 5G смартфон. Въпреки това повечето от тях все още не могат да се възползват пълноценно от способностите на това устройство. Причината е, че има голяма разлика в усилията на операторите за осигуряване на 5G покритие в честотите, които позволяват въпросните по-високи скорости и ниско времезакъснение.

Много от операторите имат различни разбирания за „5G” и “истинско 5G”, което също създава объркване сред потребителите. Средно скоростта на мобилния интернет в САЩ е с 50% по-висока спрямо преди пет години. В голямата си част обаче, тя все още е в рамките на добре работеща 4G LTE мрежа, отбелязва Лоуенщайн. Подобренията в голяма степен идват от новите честоти, подобренията в качеството на оборудването и на самите устройства, смята той.

И въпреки това развитието на 5G е по-добро от очакваното, най-вече като се има предвид пандемията. Тя доведе до значителни забавяния в множество индустрии. По същото време се породи и остър недостиг на чипове, което допълнително затруднява доставките на оборудване и също се отразява в забавяне на разгръщането на 5G мрежите. Затова постигнатото досега, макар и да е неравномерно, не е за пренебрегване.

vr-applications-5gbg
Новите услуги

Едно от популярните твърдения е, че 5G ще създаде много допълнителни услуги. Например фиксиран безжичен интернет. Данните на Лоуенщайн обаче показват, че конкретно в САЩ ръстът на тази услуга е провокиран от подобрения капацитет и позиция на операторите. Районите с ръст на тази услуга не съответстват напълно на районите с нови 5G станции.

Изоставане има и при навлизането на mmWave. Макар за мнозина именно това да е „истинското 5G”, технологията все още е скъпа и съответно доста нишова. Дори се е превърнала в Super Wi-Fi, като се използва за горещи и натоварени точки, както и за специализирани нишови проекти. Повечето телекоми, не само в САЩ, но и по света, все още почти не говорят за mmWave и имат доста ограничени действия в тази посока.

Самите производители на устройства също сякаш са занижили усилията си и позабавят плановете за mmWave телефони, тъй като модулите оскъпяват устройствата, а местата за пълноценното им използване все още са малко.

С мисъл за бизнеса

Още от самото начало основното послание на 5G е, че това е мобилната мрежа на бизнеса. Макар и крайните потребители да се възползват от техническите подобрения, истинският потенциал на 5G е за индустрията. Първоначалните стъпки обаче сякаш насочиха 5G първо към потребителите. Бизнесът остана на заден план и телекомите усилено рекламират 5G към крайните клиенти.

Това обаче постепенно се променя. Първоначалната вълна от навлизане и потребление на 5G може да привлече основното внимание, но очакванията на бранша са, че истинските печалби и стойност от технологията ще дойдат, когато тя започне да се използва масово от бизнеса. Именно затова много телекоми и производители на оборудване вече насочват вниманието си към корпоративните 5G услуги. Сред тях са специализирани софтуерни услуги, приложения, но и хардуерни предложения включително edge computing и разбира се, частни мрежи.

Интересът към последните започва да се покачва, но все още е предимно продиктуван от любопитство. Ще отнеме време преди достатъчно компании да се решат на собствена частна 5G мрежа, като от Mobile Ecosystem прогнозират, че значителният ръст на приходите от корпоративната част на технологията ще започнат след две-три години. До тогава различните участници ще изясняват своята роля в сегмента.

Бъдещето развитие

Според анализ на CCS Insight 5G връзките по света ще продължат да растат с бързо темпо. Още тази година те ще достигнат 1.2 млрд., като има три основни причини. Първата все по-широкото навлизане на 5G смартфони в различни ценови класове. Втората е подобрените стратегии на самите оператори за привличане на клиенти. Третата е наваксването с изоставанията в разгръщането на мрежите заради забавените търгове и пандемията.

Основни предизвикателства пред 5G през втората половина на годината ще бъде макроикономическата среда и геополитиката. Все още има и недостиг на чипове. Въпреки това очакванията за цялостното представяне на пазара са положителни.

Той ще запише добър прогрес, като за 2022 г. 99% от всички 5G връзки ще са през потребителски устройства. Това означава, че истинският пазар и стойност на 5G – устройствата за бизнеса, умните сензори и т.н., тепърва имат да се развиват и да генерират стойност и приходи.

Related Posts