5G идва през уличните лампи във все повече градове

Свикнали сме клетките на мобилните мрежи да са големите, бели правоъгълни антени с много кабели и придружаващо оборудване. Едно от предимствата на 5G мрежите е, че за тях могат да се използват т.нар. малки клетки, които могат да се монтират почти навсякъде и са с по-компактни размери.

Още когато 5G технологията „прохождаше“, използването на малките клетки беше давано за пример като една от основните разлики с досегашните мобилни мрежи. Този тип клетки са подходящи за mmWave технологията, като решават проблема с нейното по-ограничено покритие. Затова пък подобно оборудване може много по-лесно да се впише в градската среда и най-често за пример са давани стълбовете на уличното осветление.

Те са навсякъде в градовете, разполагат с лесен достъп до допълнителната инфраструктура за клетките и монтажът на оборудването отнема минути (когато бюрократичните процедури са приключени). Именно затова тестовете на малки 5G клетки в улични лампи става все по-популярно за доста телекоми, а някои от тях вече навлизат и в реалната среда.

Бързо, лесно и удобно

„Тя практически не се вижда от нивото на улицата. Няма дълги кабели и големи кутии. Това е истинско естетично подобрение“, казва вицепрезидентът на AT&T Гордън Мансфийлд в блога на компанията. В него тя описва началото на нов проект с компанията Ubicquia и Ericsson. Заедно те са създали клетката Ericsson Street Radio 4402.

Устройството може да се монтира за по-малко от 15 минути на всеки стълб с улично осветление, който използва стандартен NEMA сокет. Може да се използва за разпръскване на 4G и 5G сигнал в ниски и средни честоти и осигурява скорост до 150Mbps. В клетката има GPS и допълнителни сензори, които дават в реално време информация за състоянието ѝ, включително за повреди или повалени стълбове. Така телекомите могат от разстояние да разбират къде е нужна намеса и какъв екип да изпратят.

AT&T казва, че уличните лампи „са перфектни“ за изграждане на подобна инфраструктура, защото обикновено са на 8-10 метра височина и на 50 метра разстояние, като имат електрическо захранване и често са близо и до оптично трасе. Всичко това улеснява бюрокрацията и намалява разходите по монтаж на клетките.

Тестовете на прототипите са приключили миналата година, като сега AT&T започва да монтира тези клетки пробно в няколко американски града. Заради малките си размери, Street Radio 4402 се вписва и във всички изисквания за градската среда и няма да я загрозява, казва още компанията. Първоначално тази разработка ще е за AT&T, но телекомът казва, че „в бъдеще“ технологията ще е достъпна за цялата индустрия.

Все по-ярък пазар

Разработката на 5G решения, които да се монтират на улични лампи, всъщност е доста динамична ниша. Много телекоми сключват партньорства с утвърдени и нови компании, които да разработват нужните решения. Един подобен проект още от миналата година е на Telefonica Deutschland, Hesse и Mainova. През лятото на миналата година те започнаха да монтират малки 5G клетки на улични стълбове във Франкфурт.  Те осигуряват покритие на около 250 метра около тях, като са свързани и с оптично трасе за максимална скорост и надеждност на връзката, което ги прави подходящи и за 5G апликации в реално време.

Компаниите Ubicquiz и Movandi обръщат внимание и на mmWave технологията, която може да извлече най-големи ползи от подобни малки клетки. Тяхната разработка е комбинацията от 5G mmWave рипитъри, които могат също да се монтират на стълбове и да се свържат чрез стандартен конектор. Самите рипитъри се управляват чрез клауд платформа и могат да се използват за осигуряване на 5G покритие около по-гъсто застроени зони или на други места, където има повече препятствия и е нужно подобрение на сигнала. Рипитърите са съвместими с оборудването на Ericsson, Nokia, Huawei, Samsung и други компании, като автоматично се свързват към зададената хост мрежа.

Компаниите Ligman Evolve и Edgecore пък работят са създаването на умни улични стълбове, които да разполагат с нужното оборудване за улеснено изграждане не само на допълнително покритие, но на интелигентни системи. Идеята е тези стълбове да са своеобразно шаси за споделена физическа и комуникационна инфраструктура, която да се използва от няколко „наемателя“, отбелязва TelecomTV.

stck-world-background
Глобален пазар

Според данни на Northeast Group, по света има поне 326 млн. улични стълба, които са само за осветление и до 2029 г. ще са над 361 млн. До тогава 73% от тях ще са с LED осветление, а 23% ще са „умни“. Това означава, че този пазар тепърва ще се развива и ще има голям потенциал, а умните стълбове могат да вземат важна роля в множество аспекти на интелигентните градове.

И не само телекомите знаят това. Много общини по света също виждат потенциала на стълбовете за повече от стойки за лампи. Във Великобритания например има цяла пилотна програма, която да улесни „достъпа“ на бизнеса до тази и друга градска инфраструктура. Местните общини и телекомите са окуражени да работят заедно, за да подобрят качеството на интернет връзката включително чрез монтиране на малки клетки по стълбовете. Пилотната програма ще награди 8 проекта.

Пилотни тестове започват този месец и в Ню Делхи, съобщава The Print. Там телеком регулаторът на Индия (TRAI) ще тества малки 5G клетки, които да се монтират на улични лампи, светофари, автобусни спирки, електрически стълбове и дори билборди. Избрани са множество елементи от градската среда, за да се провери кои ще са най-подходящи и дали могат да осигурят очакваната стабилна и високоскоростна връзка. Отделно ще се тестват и умни стълбове, които ще предлагат още видеонаблюдение, точки за WiFi достъп и др.

TRAI иска да използва малките 5G клетки не само за осигуряването на интернет връзка крайни потребители. Всъщност, основната част на проекта е насочена към ползи за умна градска среда и IoT (интернет на нещата) като цяло. Така например потенциални ползи са управление на трафика, автоматично осветление, броячи за свободни паркинг места, сензори по тротоарите за отчитане на пътникопотока и др. Ще се провери и въздействието на околната среда и метеорологичните условия върху самото оборудване и как то да се подобри и доколко всички тези аспекти ще се отразят на икономическите ползи.

Related Posts