Много се говори за интереса на бизнес и крайните клиенти към 5G мрежите и доколко абонатите са достатъчни да покрият солидните инвестиции. А от известно време и ръстът на 5G абонатите не е особено голям, което също притеснява някои оператори.
Сега обаче се получава обратната ситуация. В САЩ трите основни оператора – Verizon, AT&T и T-Mobile отчитат повече нови абонати през третото тримесечие отколкото бяха очакванията на анализаторите. И това са най-важните абонати – тези, които плащат на месечна база според потреблението си, т.е. класическите клиенти.
Приятна изненада
Анализаторите от години прогнозират, че тези абонати ще намаляват. Всъщност се случва обратното, включително и в 5G ерата, като дори и самите телекоми не могат да си обяснят защо, съобщава LightReading.
„От гледна точка на растежа на индустрията, има странни процеси, които са трудни да се предвидят. Справяме се добре да предвиждаме нашия бизнес, но се оказва по-трудно да предвидим какво ще стане от гледна точка на „растеж на пазара“, казва изпълнителният директор на T-Mobile Майк Сийвърт.
Той казва, че не е задължително ръстът да отразява реални приходи. Има интерес към безплатни линии, т.е. такива, за които не се дължат такси, а се плаща само при потребление. Хората си регистрират такива, но не ги използват. Това обаче се отчита като нови абонати в статистиката. Такива предложения имат по-малки оператори, които са критикувани от по-големите, но това не спира практиката.
В случая на 5G абонатите, тенденциите са по-положителни. Например, 175 000 клиента на предплатени услуги на T-Mobile са минали към абонамент към същия оператор. Сийвърт отбелязва друго – просто повече клиенти вече се класират и биват одобрявани за абонамент, т.е. стават по-ценни клиенти. Затова малкият брой прехвърляния от предплатени към абонаменти, често се гледа и като индикатор за икономиката и състоянието ѝ.
Според данни на анализаторите от TD Cowen, индустрията в САЩ ще добави 2.407 млн. абонати през третото тримесечие спрямо прогнози от 2.247 млн. абонати. И трите оператора отчитат 6% годишен ръст на абонатите през третото тримесечие, докато анализаторите очакваха 5% свиване.
Защо се случва така
Това е значително разминаване, което изненадва всички в бранша. Според основното мнение, миграцията към абонаменти се дължи на крайните клиенти. Други отбелязват, че има и ръст на бизнес потребителите. Трети фактор е, че все повече деца имат мобилни телефони.
Затова най-възприеманото мнение е, че ръстът се дължи на комбинация от факторите. Всеки от тях допринася.
Самата Verizon отбелязва, че през третото тримесечие е представила и множество обновени планове, предложения за клиенти и обновена маркетинг кампания на локално ниво. Телекомът смята, че всичко това също се е отразило положително на интереса на клиентите да преминат към абонаменти, което е част от стратегията на компанията да привлече повече абонати и да ги задържи максимално дълго време.
Така че 5G сама по себе си може да не привлича нови абонати, но като част от пакет услуги и комбинирани цени, се оказва привлекателен бонус за крайните и бизнес клиентите. Така те са по-заинтересувани да пробват новото поколение мрежи и да ги използват по-активно. Наличието на 5G смартфони във всички ценови класове също помага за взимането на това решение.