Изкуственият интелект (AI) стана неразделна част от ежедневието на ИТ индустрията. Той има множество различни форми, които постепенно намират своето поприще и започват да преобразяват сегменти и дори цели индустрии.
Очаквано, 5G и AI бързо пресичат своите пътища. Двете технологии са доста важи за света по свой си начин. Това ги поставя и в интересна ситуация да изглеждат хем конкуренти, хем партньори. А и обществото ги вижда по малко по-различен начин.
Кой е по-полезен
И все пак, 5G и AI са повече партньори, отколкото конкуренти. Те се съревновават в една може би неочаквана категория – вниманието на хората и коя от двете технологии всъщност ще допринесе повече за развитието на обществото и бизнеса.
Скорошно проучване на Vodafone и WPI Economics във Великобритания открива, че повечето британци всъщност очакват 5G да е по-полезна за обществото, отколкото AI. 53% казват, че 5G и свързаните с тези мрежи технологии имат по-голям потенциал да подобрят тяхното ежедневие.
Проучването открива и конкретни дейности, които са възможни през 5G и печелят интереса и доверието на хората. Сред тях са подобрените медицински прегледи от разстояние, 5G сензори за засичане на проблеми по железопътни трасета и влакове. Хoрата очакват и 5G улични лампи, които могат да намаляват своята интензивност или да се изключват, когато няма движение. Чрез 5G те могат да комуникират по-бързо помежду си и да коригират яркостта си в зависимост от скоростта и посоката на движение.
„Нашето изследване показва, че половината от населението смята, че технологията може да улесни живота им. За другата половина зависи от нас да демонстрираме разликата, която технологии като 5G Ultra могат да направят в ежедневието – улиците, по които вървим, влаковете, с които пътуваме и как се грижим един за друг“, казва Ахмед Есам, изпълнителен директор на Vodafone UK.
За сега AI не предлага особени реални продукти и услуги, които хората да могат да видят и използват, за да се убедят дали са полезни за тях или не. Затова реалната битка „кой е по-полезен“ тепърва предстои.
Доходоносен бизнес
Според друго проучване на Capgemini обаче, AI всъщност е технологията, която вълнува операторите повече. И то защото те виждат повече предимства, отколкото рискове от изкуствения интелект. На това мнение са 69% от анкетираните оператори. Като най-очевидни ползи те виждат използване на генеративен изкуствен интелект (какъвто е ChatGPT например) да помага на клиентите. Той ще може да им препоръчва мобилен план, да отговаря на базови въпроси и др.
84% от всички ИТ компании смята, че си струва да се продължи развитието на AI въпреки рисковете. 82% от компаниите в сферата на авиацията и отбраната смятат същото.
Като цяло бизнесът не се притеснява толкова много от AI и го вижда като източник на ползи. 69% смятат, че AI ще доведе до създаването на нови длъжности, включително AI одитори. 68% са на мнение, че внедряването на изкуствен интелект в работния процес ще изисква значителни инвестиции за обучение и изграждане на нови умения в служителите.
От гледна точка на конкретни ползи, очакванията също са големи… и предвидими. 83% очакват да се възползват най-вече от чатботове, които да улеснят обслужването на клиенти. 75% ще използват AI за събиране и обработка на данни. 78% ще разработват продукти с помощта на AI и очакват процесът да стане по-ефективен.
„Генеративният AI е трансформираща сила за иновации в организациите, ускорявайки специфичните за индустриите възможности за създаване на стойност и не е изненада, че той вече е начело на дневния ред на почти всяка голяма организация“, каза Франк Греверие, главен портфолио директор и член на изпълнителния съвет на Capgemini.
„Въпреки че генеративният AI може да даде многобройни ползи както за бизнеса, така и за служителите, възприемането на ориентиран към човека подход, като същевременно мащабира технологията и прилага необходимите насоки, ще бъде от ключово значение за насърчаване на доверието на работното място“, допълва още той.