Как 5G мрежите ще помагат на автономните коли

5G Connected Cars

Когато преди няколко години мобилните мрежи от пето поколение (5G) набираха популярност, една от най-големите ползи, които бяха изтъквани от техните привърженици, беше помощта им да популяризират автономните автомобили и да поддържат инфраструктурата за тях. И до днес обаче автономните коли са експериментална екзотика, а 5G мрежите, които да ги поддържат, са реалност, но използвани ли са за тази цел?

Всъщност, да. При това от доста време, съобщава операторът Telefonica в своя блог. Телекомът отбелязва, че от август миналата година в Сан Франциско се тестват автономни коли с ниво 4 и 5 и то по публичните магистрали. Ниво 4 и 5 са коли с пълна автономия. Ниво 4 има волан и педали, като във всеки един момент контролът може да бъде поет от шофьор, макар и това да е само по негово желание.  Ниво 5 не разполага с такива контроли и резервната система за управление е просто друг компютър.

Автономните автомобили са голям и много сложен проект, който отнема вече повече от десетилетие работа, милиарди инвестиции и активното участие на огромен брой компании в автомобилната и ИТ индустрията. По-голямата част от вниманието попада върху автомобилите. Waymo например тества голямо разнообразие от коли и технологии. Основната платформа използва Jaguar I-Pace, като вече е изминала 16 млн. км. по обществени пътища и още 11 млн. км. в симулации.

Автономни коли се тестват усилено и в Европа. Водещите автомобилни производители вече имат такива проекти, като има активни тестове в Испания, Германия, Великобритания и други страни. Работи се и по цялостна регулация на ниво ЕС, която да улесни хомологацията на такива превозни средства и да ускори навлизането им, включително и на моделите с нива 2 и 3, които са вече и на пазара.

Очаква се регулацията да влезе в сила от 2026 г. Повечето правила вече са изяснени и компаниите могат да започнат да се подготвят за тях. Амбицията е чрез влизането им в сила Европа да се позиционира не само като място, където автономните коли са добре дошли като продукт, но и като локация за разработката и тестовете им.

Ами ИТ-то?

За целта обаче ще е нужна и солидна ИТ инфраструктура, отбелязва Telefonica. Операторът посочва две ключови сфери – киберсигурността и свързаността. И двете ще зависят в голяма степен от 5G мрежите.

Те и в момента разполагат с множество спецификации и технически способности, които ги правят атрактивни за автономните автомобили. Сред тях са възможността за едновременната връзка на голям брой устройства, включително автомобили. Няма проблеми и с бързото им прехвърляне от една базова станция на друга и се осигурява непрекъсваемост без внезапни спадове в скоростта и качеството на връзката или пък скок на времезакъснението. А именно латентността е от голямо значение, тъй като автомобилите ще разчитат на възможно най-ниско времезакъснение, за да могат да изпращат и получават данни в реално време , да комуникират помежду си и с останалите умни системи за управление на трафика, които ще бъдат изградени.

Именно с V2X (Vehicle-to-Everything) и останалите релевантни технологии, ще се изгради „мрежа в мрежата“ – колите и другите участници в инфраструктурата ще си комуникират и ще разчитат на 5G за опорна мрежа. Тук използването на мрежовите срезове също може да е от голяма полза и да изолира тази комуникация, да ѝ гарантира капацитет и да я направи по-трудна за външни вмешателства.

Освен това предстои и навлизането на IEEE Release 18, т.е. 5G-Advanced (познат още и като 5.5G или 5G+). Обновеният стандарт ще предложи значително подобрение на техническите спецификации и ще направи 5G мрежите още по-атрактивни за автономните коли. Особено и в комбинация с активните проекти в Европа за 5G коридори, т.е. покриване на основните трасета и магистрали с висококачествена 5G връзка, която да осигури въпросната непрекъсваемост и да позволи на автономни автомобили и камиони да пътуват уверено дори между страните-членки на ЕС.

Related Posts