Генеративният AI помага на операторите да се трансформират

Мобилните оператори са в труден период. Налага им се да се трансформират бързо като компании, които не просто доставят мрежови услуги, но и са все по-близо до няколко други вида технологични компании – такива за софтуер за бизнес клиенти, ИТ инфраструктура, дигитални услуги за крайни потребители и др.

И това се случва докато ИТ индустрията и дори светът като цяло биват превземани от изкуствения интелект. AI може да бъде идеална възможност за компаниите, включително мобилните оператори, да ускорят своята трансформация, да я направят по-успешна и дори да създадат ценни нови партньорства. Това казва GSMA Intelligence в свой анализ.

Изкуственият интелект, включително генеративният AI (genAl), набира скорост в световен мащаб и операторите в Европа са начело на това развитие, с увеличени инвестиции в тези технологии. С нарастването на навлизането на AI в региона, голяма част от работата на индустрията е фокусирана върху оптимизиране на мрежите, подобряване на сигурността и подобряване на обслужването на клиентите. И вече има положителни примери.

Orange добави мрежов AI към своя оперативен център:

През април 2024 г. Orange включи платформата за мрежови операции с AI и машинно обучение на Augtera в своя мрежов оперативен център, за да подобри надеждността и ефективността. Тази интеграция бе завършена до края на 2024 г. и в двугодишен пробен период в глобалните мрежи на Orange. Тя има за цел да намали дневните аларми със 70% чрез откриване на аномалии и автокорелация на мрежовите данни.

С възможностите за прогнозиране на Augtera, операторът може проактивно да адресира мрежови инциденти, преди клиентите да изпитат последици. Тази интеграция позволява на оперативните екипи да приоритизират важните сигнали, подобрявайки своята бързина на реакция и клиентското изживяване в мрежа, която обхваща над 100 държави.

EE подобрява надеждността на мрежата с изкуствен интелект

EE стартира своята 5G SA мрежа в 15 града във Обединеното кралство през септември 2024 г. 5G SA мрежата използва машинно обучение (ML) за мрежова ефективност, като приспива неактивните мобилни клетки в мрежата, за да пести енергия. Използва изкуствен интелект за подобряване на надеждността на мрежата с функцията „Network Boost“, която подобрява производителността в натоварени райони.

Vodafone поддържа обслужването на клиенти с чатбот

В началото на 2024 г. Voxi by Vodafone стартира GenAI чатбо в Обединеното кралство, задвижван от ChatGPT на OpenAI и разработен в сътрудничество с Accenture. Първоначално той обслужваше ограничена клиентска база, за да се справи с всички проблеми в ранен етап, с планове за по-широко внедряване.

Чатботът има за цел да предостави по-интерактивно, подобно на човек преживяване, за поддръжка, като отбелязва ангажимента на Voxi за интегриране на GenAI в обслужването на клиентите за по-голяма ефективност и ангажираност. Този ход е в съответствие с неотдавнашното 10-годишно стратегическо партньорство на Vodafone с Microsoft, фокусирано върху подобряване на обслужването на клиентите и дигиталната трансформация чрез изкуствен интелект.

Deutsche Telekom използва изкуствен интелект за укрепване на защитата

Всеки ден екипът за киберзащита на Deutsche Telekom анализира около 1 милиард единици информация, свързани със сигурността, за признаци на кибератаки. Този процес е напълно автоматизиран с помощта на изкуствен интелект, който може да разпознава модели и отклонения, като посочва атаки по-бързо и ефективно. Deutsche Telekom е разработил и обучил самия изкуствен интелект в сътрудничество с Telekom Innovation Laboratories. Операторът използва изкуствен интелект от над две години, за да защити сигурността на собствената си инфраструктура и своите клиенти.

Освен мрежовото внедряване, операторите също така признават, че максималното реализиране на потенциала на AI ще изисква нови мрежови възможности. Например, edge изчисления за AI инференции се считат за обещаваща възможност за монетизация на 5G, макар и такава, която изисква инвестиции в edge активи и управленски възможности.

Партньорства, движещи иновациите

Операторите в Европа все по-често формират регионални и глобални партньорства, за да укрепят своите възможности в областта на Gen AI. Например, Telefónica си партнира с Matsuko и Nvidia, за да стартира холографско преживяване за срещи на MWC 2024. Операторът си партнира и с Microsoft, за да интегрира Azure AI Studio в своята платформа Kernel, за да рационализира работните процеси в Gen AI. Отделно, Deutsche Telekom, която е част от Global Telco AI Alliance, си сътрудничи с мултинационални партньори за подобряване на специфичната за телекомуникациите LLM технология.

Подобни партньорства са ключови за подобряване на възможностите на операторите в областта на изкуствения интелект и проправянето на пътя за нови бизнес модели и потоци от приходи. Въпреки това, предизвикателствата остават, особено по отношение на капацитета и финансирането за облачни и изчислителни технологии.

Съществува и недостиг на квалифицирани специалисти в областта на изкуствения интелект, особено в области като инженерство на данни и разработване на усъвършенствани модели за изкуствен интелект. За да подкрепят приемането на изкуствен интелект и уменията в телекомуникационния сектор, GSMA и IBM съвместно стартираха програмата за обучение на GSMA Advance AI и предизвикателството и програмата GSMA Foundry Generative AI, които подпомагат общия напредък в телекомуникационната индустрия.

Related Posts