Спорът дали 5G технологиите влияят на апаратурата в самолетите и около летищата продължава в САЩ. В началото на ноември т.г. той получи нов тласък в потенциално неприятна посока за телеком индустрията.
Американската Федерална комисия по авиация (FAA) обяви, че е получила „няколкостотин сигнала“ от авиокомпании, които са се оплаквали от възможно вмешателство на 5G сигнали с оборудване на самолетите им. Пред онлайн изданието FlightGlobal говорител на FAA допълва, че повечето от сигналите са отхвърлени.
Продължаващи съмнения, но без реални рискове
FAA уточнява, че към средата на септември т.г. за около 80 от сигналите регулаторът не е успял категорично да отхвърли 5G като причина за отклоненията на уредите. Въпреки това институцията подчертава: „Нито един от тях не е свързан с риск за безопасността и нито един не е засегнал уред, който е свързан с управлението на самолета, като дросел, контрол на скоростта, спирачки и др“.
Въпреки това институциите не са напълно удовлетворени от този факт. Според информация на Reuters, на 31-ви октомври т.г. лидери на FAA и представители на американския Департамент по търговия, конкретно отделът за телекомуникации, са провели кратка, но важна среща по темата. Официално институциите са отказали коментар, но според източниците на Reuters са обсъдени притесненията по отношение на 5G в C-Band спектъра и как технологията се отразява на авиационното оборудване. Обърнато е внимание и на потенциални допълнителни мерки.
Изпълняващ длъжността администратор на FAA е Били Нолен, като през октомври т.г. той призова Националната администрация за телекомуникации и информация към Департамента по търговия да поиска отлагане на 5G C-Band за по-малките оператори около летищата. FAA иска временно забраняване на използване на честоти в 3.8-3.9GHz, като и паралелно с това да се внесе ограничение за силата на излъчването на клетките около летищата поне до януари 2024 г.
В писмото Нолен твърди, че „авиационната безопасност ще бъде компрометирана, ако американското правителство не опише определени допълнителни ограничения за 5G C-Band”. Обърнато е внимание, че сегашните изолирани зони около летищата са съгласувани с водещите оператори AT&T и Verizon изцяло на техни доброволни начала. Нолен обръща внимание обаче, че има още 19 други компании, които имат лицензи и FAA няма регулаторната власт над тях да поиска същите ограничения. Те могат да бъдат въведени от Федералната комисия по търговия и Департамента.
Не са посочени реални рискове и инциденти. Липсва обаче и категорично потвърждение, че 5G в C-Band не влияе на авиационното оборудване. Поради тази причина авиокомпаниите и авиорегултаторите искат „санитарни зони“ около летищата докато не се получи тази гаранция.
5G продължава да се развива
Притесненията на авиоиндустрията засега не спират напредъка на 5G включително и в C-Band. Казусът е по-скоро репутационен за технологията и в известна степен пречи на операторите да развият пълноценно 5G услугите си около летищата.
Главното притеснение на авио бранша е евентуалното влияние на 5G върху висотомерите в самолетите. Ако има отклонения в тях по време на кацане например, може да се стигне до катастрофи. Нолен предупреждава FCC, че ако регулаторът не се намеси, за да намали риска за висотомерите, то тогава FAA „ще бъде принудена да вземе незабавни стъпки да гарантира безопасността на пътуващите граждани, което увеличава вероятността от объркване на полетите в САЩ“.
За сега Департаментът по търговия и FCC не изглеждат особено притеснени от казуса. Те не се намесват и това създава проблем за цялата индустрия. Големите телекоми доброволно се съгласиха на ограничения, в името на консенсуса и от гледна точка на имиджа си и репутацията на 5G като цяло. По-малките оператори не са задължени да го правят, което оставя притесненията за авиацията, но и им дава по-добра позиция в развитието на 5G C-Band спрямо другите телекоми.
Така се създава риск всички да загубят – пътниците да се окажат пренасочени полети, имиджът на 5G да пострада и съответно всички телекоми да са ощетени в дългосрочен план. Въвеждането на общи правила ще реши голяма част от тези потенциални проблеми и ще даде очакваното спокойствие на авиоиндустрията., което ще е от полза за всички.