Мобилните мрежи от пето поколение (5G) имат голям бизнес потенциал. За него вече се е говорило много, като очакванията към 5G са много големи. Дори и Европейският съюз (ЕС) включи технологията като един от важните инструменти в Плана за възстановяване и развитие, чрез който може да се стимулира допълнително развитието на икономиката и увеличаването на добавената стойност за хората и бизнеса.
Всъщност, едни от големите печеливши от 5G най-вероятно ще се окажат ИТ гигантите. Всичко, което 5G ще предложи като лесно достъпен високоскоростен интернет със стабилна връзка и ниско времезакъснение, е като по поръчка за амбициозните проекти на ИТ гигантите.
Всичко вече е мета
През 2021 г. една от най-използваните думи беше „мета“. Тя стана почти универсална и се използва в различен контекст, но общото като цяло е „метод или основа за нещо, което надгражда вече съществуваща платформа или дейност“. Думата се свързва основно с преименуването на Facebook в Meta и заявената амбиция от компанията да направи „метавселена“, която да е в основата на следващото поколение на Интернет.
Метавселената ще бъде платформа, която ще бъде място за сърфиране в интернет, вършене на всичко познато до момента, но и надградена с виртуални светове за срещи, онлайн събития, видеоконференции с аватари и др. Подобна технология ще разчита именно на солидна интернет връзка, каквато ще предлага 5G. Целта на метавселената е да бъде навсякъде и максимално достъпна, като 5G мрежите ще ѝ помогнат да постигне това.
И метата на… Meta далеч не е единствената. Много компании разработват свои идеи, като някои използват същия термин, докато други като Nvidia имат свое име – омнивселена. Концепцията обаче е същата – тези платформи ще обединяват множество технологии, включително добавена и виртуална реалност, ще наслояват различни изживявания на едно място.
Активна работа от всички
Докато метавселените станат реалност ще минат още няколко години. Преди тях можем да очакваме по-бързото развитие на AR, VR технологиите, изкуствения интелект, Интернета на нещата, различни клауд услуги. Не е изненадващо, че това са все разработки, които са дело на ИТ гигантите.
Bloomberg наскоро съобщи, че Apple е привлякла едно от главните лица на разработките на технологии с добавена реалност на Meta, за да се подготви за своите умни очила. Google също е увеличила усилията си, като търси квалифицирани кадри в тази сфера и в някои от обявите за работа директно казва, че кандидатът ще работи по „иновативно AR устройство“.
Очилата с добавена и виртуална реалност ще са първата стъпка за ИТ гигантите към метавселените им, но и важен тест за 5G мрежите. Ако тези устройства се окажат толкова популярни, колкото компаниите искат, те ще натоварят мрежите значително и ще могат да докажат възможностите и ползите си за потребителите.
Кой ще плати цената?
5G технологията ще е важна не само за мобилните оператори. Тя ще мотивира сериозен и бърз преход към мобилни технологии и комуникации, затова има и голямо търсене на 5G кадри не само сред телекомите, отбелязва BusinessLine.
Източници на изданието посочват, че в Индия има голяма битка за 5G специалисти между малки и големи ИТ компании, включително Oracle, TCS, Cisco и др. Тъй като технологията е все още сравнително нова за повечето фирми, има недостиг на служители ,които са достатъчно добре запознати с нея. Същевременно тези експерти са нужни, за да могат компаниите да оползотворят възможностите 5G и да разработват и адаптират технологии, продукти и услуги.
Има и друго предизвикателство. В края на миналата година, група от 13 европейски телекома поискаха ИТ гигантите да помагат с финансиране за разработката и изграждането на 5G мрежите.
Аргументът им е точно този – услугите на ИТ гигантите използват, натоварват и разчитат на мобилните мрежи, за да достигат до максимално много потребители и съответно да генерират печалби за тях. Затова за тях ще е от полза да инвестират в телекомуникационния сектор и така да спомогнат за неговото по-бързо развитие, което ще е от полза и за ИТ гигантите, и за телекомите, и за потребителите.
Самите ИТ гиганти не са коментирали призива публично, макар че могат да заявят, че инвестират в интернет инфраструктура от много време. Техните усилия обаче са насочени предимно към изграждане на подводни кабели, дейта центрове и друга подобна инфраструктура, докато партньорствата им с мобилни оператори са сравнителна рядкост поне в сферата на изграждане на мрежи.