Опасни ли са 5G мрежите за авиацията

През последните седмици в САЩ се разгорещи нов дебат за сигурността на мобилните мрежи от пето поколение (5G). Този път причината са притеснения на няколко авиокомпании, които се опасяват от негативно влияние на 5G върху инфраструктурата им.

Дебатът стигна до Белия дом и регулаторите. През декември имаше срещу между тях, телекомите и авиокомпаниите в търсене на решение. „Ако ни питате кое е нашето главно притеснение в близко бъдеще, това е 5G”, обяви изпълнителният директор на Southwest Airlines Гари Кели в изслушване в американския Сенат, цитиран от Bloomberg.

Какъв е проблемът?

Притесненията на авиационната индустрия е навлизането на 5G в т.нар. C-band честоти. Това е диапазонът от 3.4GHz до 4.2GHz. Той е атрактивен за телекомите и особено за 5G, тъй като дава достъп до висок капацитет без скъпи инвестиции в мрежите и инфраструктурата. C-band може да се окаже идеалното решение за бързо навлизане на 5G и постигане на оптимален баланс от предоставяне на максимална производителност за клиентите и удобство за телекомите.

Авиоиндустрията обаче има друго виждане. В писмо до американското правителство, Airbus и Boeing призоваха страната да отложи очакваното активиране на 5G C-Band в САЩ, което трябва да стане на 5-ти януари 2022 г. Те се притесняват, че 5G в C-band спектъра „може да има негативно влияние върху способността на самолетите да работят безопасно“.

Организацията Airlines for America е направила проучване, като е използвала данни от 2019 г., за да провери какъв би бил ефектът от въвеждането на 5G правилата тогава. Според проучването, е щяло да има последици за 345 000 пътнически и 5400 карго полета. Те са щели да бъдат забавени, пренасочени или дори отменени.

Как 5G афектира самолетие

Американската Федерална администрация на авиацията (FAA) също изразява притеснения, че 5G в C-band може да влияе на част от оборудването в самолетите. През декември регулаторът дори издаде нареждане пилотите да не използват алтиметъра на самолета, когато кацат при слаба видимост.

Какви са решенията?

От месеци всички страни по казуса водят активни разговори. C-band 5G услугата всъщност трябваше да тръгне още през ноември, но телекомите я отложиха. Verizon и AT&T са двата оператора в САЩ, които искат да предлагат такава услуга.

В края на декември беше проведена среща между основните асоциации на авиационната и телекомуникационната индустрия в САЩ. Те излязоха с общо становище, че са окуражени от постигнатия напредък. Всички засегнати страни работят заедно по намиране на решение.

Първата стъпка е намаляване на мощността на базовите станции докато се направи по-трайно решение. Телеком асоциацията CTIA отбелязва, че 5G C-Band е безопасна, като диапазонът вече се използва в други държави и няма проблеми. Boeing и Airbus предложиха и ограничаване на клетъчните предаватели в зоните на летища. Регулаторите казват, че са оптимисти и решение ще бъде намерено и отбелязват, че в други държави все пак са въведени ограничения и тези честоти не се използват около летища.

5G скорост

Консултантът по авиационна безопасност Бенджамин Бърман коментира пред Bloomberg, че проблемът ще се проявява много рядко, но когато се случи, ще води до сериозни последици за даденото летище и самолети в района. Джефри Шейн, експерт по авиация и участник изслушванията на американския Департамент по транспорта, смята, че проблемите с полетите ще са „гарантирани“ и ще имат „хаотично отражение“ върху авиацията.

Телеком асоциацията CTIA отговаря, че това са твърдения, които всяват страх и изкривяват фактите. Организацията казва, че ако навлизането на технологията бъде отложено с една година, това ще коства 50 млрд. долара икономически ръст за САЩ. Очакванията са в следващите дни регулаторите да дадат повече информация и да вземат решение дали са доволни от наличните мерки или да поискат ново отлагане.