Мобилните мрежи от пето поколение (5G) се развиват все по-бързо и ускоряват своето навлизане във все повече региони. Технологията е готова в основния си вид, но има какво още да се желае от нея, за да отговори на огромните очаквания на бизнеса и крайните потребители към нея.
Ericsson публикува резултатите на най-мащабното 5G проучване досега. То обхваща почти 31 000 души от 26 държави и е представително за над 1 млрд. потребители на мобилни услуги. Проучването откри някои интересни факти. Например 5G вече променя начините, по които хората използват смартфоните си.
Анализът обръща внимание и на слабостите в навлизането на 5G и дава пет съвета на компаниите как да направят технологията и услугите с нея още по-добри. Това е важно за всички, защото ще увеличи интереса към 5G. Ето кои са те.
Повече добавена стойност
Трябва да се обърне внимание на липсата на достатъчно познания сред хората и бизнеса за 5G. Те трябва да бъдат по-добре запознати с ползите на мобилните мрежи от пето поколение. Оказва се, че има голям брой хора, които не знаят какво е 5G. В САЩ например 14% от потребителите на смартфони смятат, че използват 5G, но са с LTE смартфон. 12% от притежателите на 5G смартфони пък използват 4G. В общо 20 страни средно 22% от хората с 5G смартфони използват 4G и 4% смятат, че са на 5G план, но използват LTE.
Според анализа на Ericsson причината в това разбъркване не е толкова в това дали наистина има налична 5G мрежа, а липсата на ясни дефиниции за хората. Потребителите да объркани от множеството версии на мобилните мрежи, като не помагат и понякога недостатъчно ясните маркетинг послания на компаниите.
Хората се бъркат и от близки технологии като 5G и 5GHz WiFi. Липсата на достатъчно семпли и широко разпространени обяснения води до директни загуби за индустрията. Ericsson изчислява, че ако всичко беше по-добре представено на хората, само през 2020 г. щеше да има 22% повече глобални потребители на 5G мрежи. Това са хора, които имат 5G телефон и достъп до 5G мрежа, но не знаят, че не я използват. Компанията изчислява, че ако индустрията подобри нивото на познания на хората за 5G, то това ще ускори навлизането на технологията поне пет пъти.
По-добро покритие
Няма как 5G да постигне очакваните резултати, ако мрежата просто не е налична. Клиентите очакват стабилно покритие навсякъде – както на открито, така и на закрито. Проучването на Ericsson показва, че когато има еквивалентно покритие, удовлетвореността на потребителите от 5G е значително по-висока спрямо тази от 4G мрежите – 59% срещу 30% в Швейцария, докато в САЩ разликата е 14% в полза на 5G. В Южна Корея обаче това не е така и там 31% са доволни от 4G и 27% – от 5G. Като причина за това се смята прекомерно хиперболизираната производителност и продуктивност на 5G, което е разочаровало потребителите. Това отново ни връща към предишната точка с по-доброто и коректно запознаване на потребителите с технологията.
Ericsson посочва и основните проблеми, които трябва да се решат, за да може нивото да удовлетвореност от 5G да е по-високо:
- Покритие у дома
- Покритие в публични закрити площи – зали, молове, магазини
- Надеждност на връзката
- Качество на гласовите разговори
- По-добър живот на батерията
- По-високи скорости
- По-голямо покритие на открито
- Надеждност и стабилност на гласовите разговори
По-малко демонстрации
Времето на демонстрирането на възможностите на 5G отмина. Освен това повечето демонстрации са чисто технически и нямат пряко отношение към потребителите. Сега вече трябват повече реални резултати. А за да се постигнат те, трябва телекомите да акцентират над реалните услуги, които предлагат и да са готови да ги развиват бързо и гъвкаво според желанията на потребителите и бизнеса. Това може да стане чрез отговаряне на пет основни искания, които потребителите имат към 5G:
- Да са по-продуктивни и ефективни.
- Да са креативни.
- Да имат нови начини за връзка и социализиране.
- Да има тръпка – от нещо ново, интригуващо или просто откриване на нови възможности.
- Усещане за възнаграждение.
Потребителите са готови да платят 10% повече, за да използват 5G планове, които дават подобрен мобилен интернет. А ако планът предлага и пакет с други услуги, то тогава хората биха платили между 20% и 30% повече. Това вече се случва с плановете с реален неограничен трафик и допълнителни услуги.
Адаптиране към новите нужди на мрежите
5G създава нови възможности за потребителите и това променя начина, по който използват устройствата си. Увеличава се консумацията на мобилни данни, времето на активност и цялостното натоварване на мрежите. Това създава нови нужди за самите мрежи и тяхната инфраструктура, които трябва да се адресират по-гъвкаво и бързо от операторите.
Анкетираните 5G потребители споделят, че откакто използват новите мрежи, са намалили WiFi потреблението си, но са увеличи престоя си в интернет. Много от тях разчитат на 5G и за по-натоварващи услуги като клауд гейминг например. Наблюдава се и ръст на интереса към услуги, игри и приложения с добавена и виртуална реалност. Въпреки това 70% от 5G потребителите не са доволни от разнообразието на услуги, които се възползват от новите мрежи и очакват повече иновации по-бързо.
Мобилните оператори трябва да са наясно с всичко това и да са готови да адаптират 5G мрежите си по-бързо. Това означава паралелно да развиват няколко аспекта на мрежите си – покритие, капацитет, функционалност. Те ще трябва да използват всички характеристики на 5G, например мрежовите срезове, за да могат да отговорят на високите очаквания.
Ericsson дава за пример „типичен ден през 2025 г.“, когато 3D холограми с добавена реалност през 5G ще може да са регулярна работна среща. А в края на деня хората ще могат да гледат мач чрез “умни” очила с 4K стрийминг и няколко камери едновременно, естествено през 5G мрежа.
С поглед към бъдещето
Навлизането и активирането на 5G мрежите не е краят на работата за операторите. Напротив, това е началото. Ако искат да запазят своята конкурентност, то те трябва да следят промените в интересите на потребителите и да предвиждат новите им желания, за да са готови да им отговорят максимално бързо.
Като пример може да бъде посочен фиксираният 5G безжичен достъп (5G FWA), накратко фиксиран интернет по 5G. В проучването на Ericsson става ясно, че 18% от потребителите очакват такава услуга да бъде релевантна за тях, особено в селските райони, където в момента няма достатъчно добри предложения. 16% от потребителите и в момента биха сменили домашния си интернет с 5G FWA.
Като цяло интересът към подобна услуга в момента е по-висок в градовете и сред абонатите на кабелна телевизия, които искат да се освободят от кабелите. Така предлагането на 5G FWA със стрийминг услуги в пакет може да се окаже атрактивна оферта, отбелязва Ericsson.
Възможностите пред 5G наистина са много. Телекомите обаче не трябва да правят грешката да очакват, че хората сами ще ги открият и възприемат. За да може всичко да се случи според очакванията и с желаните бързи темпове, операторите ще трябва да са по-активни във връзката си с потребителите и да им покажат защо 5G е толкова важно за всички, колкото казват.