Нуждата от високоскоростни мрежи и ръстът на автоматизацията дадоха уникална възможност за развитието на Интернет на Нещата
“Интернет на нещата” (IoT) често се използва като общ термин за описанието на различни неща, които използват сензори за събиране на данни – от самоуправляващи се автомобили и свързани хладилници, до роботизирани фабрики и “умни крави”.
Но с по-широкото внедряване на IoT технологиите в задачи с интензивно използване на данни, като например дистанционно наблюдение, диагностика и здравеопазване, потреблението и нуждата от 5G мрежите също се увеличава.
Все по-широкото разпространение на 5G, което предлага по-голяма скорост, контрол и сигурност от старите мрежи, позволи появата на по-комплексен свят на IoT технологията.
Ръстът в употребата на автоматизация, който се ускори по време на пандемията, превърна IoT в потенциално голям бизнес.
Vodafone, телекомуникационната група, която отдавна е набелязала IoT като потенциален двигател на растеж, заяви този месец, че през изминалата година е увеличила броя на SIM картите за интернет на нещата от 112 млн. на 136 млн., което я прави най-големият световен доставчик на свързаност. Интернет на нещата генерира почти 1 млрд. евро годишни приходи за компанията и тази цифра нараства с двуцифрени темпове.
“Ще продължим да разширяваме тези бизнеси, за да поддържаме постоянния ни растеж”, каза Ник Рийд, главен изпълнителен директор на Vodafone, за фокуса на компанията върху интернет на нещата.
Тази прогноза за процъфтяващ пазар на интернет на нещата се подчертава от новите данни на Omdia, консултантска компания в областта на технологиите, които показват, че все повече компании възприемат IoT.
Глобалното проучване IoT Enterprise Survey установи, че близо 70% от анкетираните компании очакват технологията да стане по-важен фактор за техния бизнес през следващите 18 месеца. Приблизително половината от тях заявиха, че пандемията е ускорила плановете им за IoT, а почти две трети заявиха, че ще похарчат до 5 млн. долара за реализиране на стратегиите си за IoT.
“Мащабните смущения, създадени от COVID-19, до голяма степен увеличиха търсенето на IoT решения от страна на предприятията, които в много случаи им позволиха да запазят дейността си и да осигурят безопасността на служителите си”, казва Джошуа Буилта, директор проучвания в областта на IoT в Omdia.
Това се отрази и на потребителския пазар.
“С всяка година свързваме все повече устройства с по-висока скорост и по-мощни процесори”, казва Пол Лий, ръководител на отдел “Телекомуникации, медии и технологии” в групата за професионални услуги Deloitte.
“Ползата от свързаните устройства е просто и значително да улеснят живота ни”, казва той. “Прахосмукачката-робот премахва едно задължение; свързването на това устройство му позволява да се учи от грешките си”.
Според Omdia пандемията вероятно ще стимулира по-нататъшния растеж на интелигентните телевизори. През последните години телевизорите бяха слабо растящ сегмент от пазара на потребителска електроника, но по време на пандемията смарт телевизорите се превърнаха в ” дигитално огнище” за много домакинства. Според анализаторите на Omdia увеличеното гледане на стрийминг видео услуги може да насърчи потребителите да преминат към по-нови смарт телевизори.
Според прогнозите на Omdia обаче на смартфон пазара вероятно ще има по-малко промяна. Възможностите за растеж ще бъдат породени от срива на пазарния дял на Huawei и от оттеглянето на LG, за разлика от по-голямото търсене на 5G телефони.
Прогнозите са, че през следващите години Китай, САЩ и Германия ще отбележат най-високи нива на растеж в областта на интернет на нещата поради напредъка в промишлената автоматизация – в сектори като автомобилостроенето и здравеопазването. Omdia смята, че до 2025 г. Китай ще има инсталирана инфраструктура от 1.8 млрд. устройства за интернет на нещата, докато в САЩ те ще са 250 млн. Следната графика също е част от проучвачнето на Omdia, показвайки прогноза за размера на дигиталните пазари по държава за 2024 г.
Въпреки това други очакват по-слаби резултати в краткосрочен план. Дийн Бубли, основател на технологичната консултантска компания Disruptive Analysis, казва, че здравеопазването, логистиката, складирането и центровете за данни са увеличили мащаба си по време на пандемията, за да възприемат автоматизацията.
Същевременно хотелският и развлекателният сектор не оправдаха очакванията, тъй като бизнесът им беше засегнат от ограничителните мерки. Недостигът на полупроводници по веригата на доставки (supply-chain) също може да спре растежа.
“Докато светът се възстановява от пандемията, IoT също се сблъсква с проблемите свързани с недостига на полупроводници, така че растежът ще продължи да бъде разпокъсан и неравномерен поне още една година“, предупреждава Бубли.