Автомобилните гиганти Porsche и Toyota имат големи планове за 5G

Ултрабързите 5G мрежи се развиват непрестанно – и производителите на автомобили се опитват да разберат какво могат да правят с цялата тази скорост.

На тестова писта във Вайсах, Югозападна Германия, производителят на спортни автомобили Porsche AG пуска своите електрически спортни автомобили Taycan, за да види как вграденото в автомобилите 5G оборудване им позволява да обменят данни.

Porsche е един от малкото производители на автомобили, които са се обединили с телеком оператори, за да изградят малки локални 5G мрежи, за да изпробват технологията при разработването на нови автомобили. Високоскоростните мрежи са толкова нови, че производителите все още трябва да тестват, а в някои случаи и да проектират, необходимото им оборудване.

Но те имат големи амбиции за технологията: Възнамеряват да използват високоскоростните мрежи за множество неща, включително за изтегляне на важни софтуерни актуализации в движение, за по-бързо актуализиране на дигиталните карти и за подаване на сигнали за пътната обстановка. Автомобилите могат също така да комуникират с интелигентна инфраструктура като светофари и сгради, така че самоуправляващото се такси да знае, че светофарът на следващото кръстовище е червен. Освен това те могат да се свързват помежду си, за да предупреждават друг автомобил, че пешеходец е на пешеходна пътека или че има някакво препятствие на пътя.

Smart 5G Cars

Главният изпълнителен директор на Porsche Оливер Блуме казва, че данните, които компанията събира от тестовите си автомобили, ще ѝ помогнат да разработи чипове за автономни автомобили и усъвършенствани програми за подпомагане на водача.

Всичко е в чиповете

Развитието на по-бързи клетъчни мрежи се съчетава с фундаментална промяна в автомобилните технологии. В миналото автомобилите съдържаха десетки компютърни чипове с вграден софтуер, които контролираха отделни функции, като например светлините, управлението на двигателя или прозорците. За разлика от смартфона или компютъра, които могат да бъдат постоянно актуализирани с нови функции, софтуерът на тези чипове не можеше да бъде актуализиран, докато не се появи следващото поколение на автомобила с нови части.

Но през 2012 г. Tesla пусна на пазара своя Model S – който замени разпределения софтуер с централизирани компютри, които могат да се актуализират постоянно “по въздуха”, променяйки изцяло парадигмата на автомобилния дизайн.

Възможността за актуализиране на софтуера на автомобила позволява на производителите непрекъснато да подобряват колите и дори да предлагат на водачите функции по заявка, като например отопляем волан през зимата или допълнителна мощност на електрическия двигател по време на планирана ски ваканция в планината.

Подобно на смартфона, автомобилът се е превърнал в още едно устройство, свързано с интернет. По оценки на анализатори до 2025 г. по пътищата в света ще се движат 100 милиона свързани автомобила.

Tesla Model 3

За да бъде цялата тази актуализация бърза и надеждна обаче, производителите на автомобили се нуждаят от свръхбърза мрежа за изпращане на информация до отделните автомобили – и това е основната причина, поради която производителите на автомобили се насочват към 5G.

Заедно с Vodafone Group, Porsche изгради две локални 5G мрежи: една в своя R&D център във Вайсах, за да тества технологията в автомобили, и една в основния си завод в Цуфенхаузен, за да разработва приложения за високоскоростен трансфер на данни в производството.

От Porsche все още не са съобщили кога ще пуснат автомобил с 5G капацитет на пазара.

Toyota също създаде предприятие с японския оператор Nippon Telegraph & Telephone за изграждане на мрежи за данни с голям капацитет. Toyota предвижда редица приложения за 5G мрежите, включително актуализации на софтуера “по въздуха” и дистанционно наблюдение на автономните автомобили, което може да позволи на човек да поеме контрола над автомобила от разстояние, както и мултимедийни приложения в автомобила.

Toyota 5G

От Toyota също не са съобщили кога ще пуснат автомобил с 5G капацитет на пазара.

През май Stellantis NV, която е собственик на Chrysler, заяви, че е създала съвместно предприятие с Hon Hai Precision Industry Co за разработване на дигитални арматурни табла и дисплеи и други технологии за свързани автомобили за бъдещи модели, които ще се възползват от по-бързия пренос на данни чрез 5G. Stellantis все още не е обявила кога 5G технологията ще бъде включена в моделите на някоя от нейните 15 марки, сред които са и Peugeot, Jeep, Fiat, Alfa Romeo и Maserati.