Mastercard си партнира с Евротръст за разработването и налагането на eID. Електронната идентификация е не просто нова възможност за бизнес, а стъпка към цялостна дигитализация и сътрудничество между различните сектори и институции. Българската компания има амбицията да направи приложението си за законно е-подписване и е-идентификация чрез смартфон достъпно за целия свят. Разработеното мобилно приложение в България е уникално в глобален мащаб като функционалност и позволява законно е-подписване и е-идентификация директно от смартфона с един клик.
Отдалечената е-идентификация на „Евротръст“ почива върху използване на 86 биометрични точки, възраст и пол. Информацията се обработва с използване на елементи на изкуствен интелект. За разлика от останалите доставчици услугата може да бъде използвана без специфични знания и умения – директно от смартфона. Вече само с няколко клика на Вашия смартфон, можете да се възползвате от 10 безплатни сертифицирани електронни подписа, с които да подпишете дистанционно документи – бързо, лесно и напълно сигурно. Всеки притежател на кредитна или дебитна: Mastercard Gold, Mastercard Platinum, Mastercard World или Mastercard World Elite и Mastercard Business, независимо от банката издател, може да се възползва от действащата в момента промоция и да заяви 10 безплатни е-подписа от Евротръст. Необходимо условие е да бъдете регистриран потребител в мобилното приложение на Евротръст. След заявяване те ще бъдат активирани от страна на Евротръст в рамките на 24 часа. Активираните 10 безплатни е-подписа могат да бъдат използвани в рамките на 1 (една) година от датата на активиране. Е-подписи са лични и не могат да се преотстъпват. Едно лице може да се възползва само веднъж от промоцията. Е-подписи се издават на физическо лице и/или на физическо лице представляващо юридическо лице. Приложението на Евротръст се ползва вече от над 200 хил. души в България, а от пролетта насам придоби голяма популярност и има трицифрени ръстове на регистрациите.
Пандемията COVID-19 ускори дигитализацията на бизнеса, институциите и обществото и повлия положително на дигиталните транзакции. Междувременно компанията работи вече и в Унгария, услугата стартира до месец в Северна Македония, Албания и Австрия. Въпреки тези успехи, България остава на едно от последните места по дигитално развитие и дигитална конкурентоспособност в ЕС (индекс DESI). Тя е и от малкото страни, които не са нотифицирали национална схема за е-идентификация и не е изпълнила ангажимента си по Регламент 910/2014. Преценка на държавата е дали да признае частните схеми за национални и да обяви такива схеми пред ЕК. Така схемата става използваема за всички публични услуги. Това дава възможност на гражданите и на бизнеса да общуват с държавата изцяло електронно и да получават публични услуги напълно дигитално както от българските институции, така и трансгранично – за всички такива услуги в ЕС. Признаването на частните схеми ще осигури конкуренцията при предоставянето на услуги от е-идентификация и ще доведе до ниски цени и добро качество.
Как пандемията ускори дигиталните транзакции
В световен мащаб, за броени месеци пандемията тотално промени начина ни на живот и работа. Mасите за хранене се превърнаха в офисни бюра и училищни чинове. Рязко ускорихме общуването си онлайн – 70% от английските граждани са използвали услугите за видео-обаждания между април и юни 2020. „Май си с изключен микрофон“ се превърна най-честото напомняне, всички приехме „Zoom дрес-код“ на офисно облеклото само от кръста нагоре и започна оспорваното съревнование на кой колега е с най-препълнения кабинет.
Междувременно, електронната търговия е с трицифрен ръст в глобален мащаб. Всеки бизнес, който досега нямаше онлайн присъствие трябваше да се адаптира бързо, или рискуваше да стане ирелевантен – „ставаш дигитален сега, или гориш“. Безконтактните плащания сериозно надделяха над хартиените банкноти по време на стриктната карантина, поради по-високата степен на здравна сигурност. С постепенното отслабване на мерките, хората бавно се връщаха по магазините и ресторантите и тези нови навици се задържаха.
За щастие, разплащателната индустрия беше готова. „Никой не може да се подготви за безпрецедентна пандемия, но ние се подготвяме за цялостна дигитална трансформация от дълго време – работим усилено за да осигурим възможно най-широкото разпространение на електронните плащания.“, казва Майкъл Мибах, изпълнителен директор на Mastercard.
„Наблюдаваме как разбирането за необходимост улеснява приемането на нови технологии и как проектите, които очаквахме да отнемат години, се реализират в рамките на няколко месеца“, добави Мибах. Например, Mastercard отчете 40% ръст на безконтактните транзакции само през първото тримесечие на 2020 г,.
Мибах вярва че тази тенденция ще продължи. Mastercard установиха интересен ефект – поради опцията за безконтактно плащане в Лондонските метростанции, безконтактните транзакции се повишиха и в кафенета близо до тях – сякаш „се превръща в мускулна памет “, обяснява той. Ускореното приемане на дигитални технологии се наблюдава в много други финансови услуги. Всъщност, COVID-19 се превърна в катализатор на растежа на онлайн банкиране и мобилни плащания. За Mastercard, това означава че бъдещето на плащанията всъщност е извън физическата карта.
Глобалното разпространение на електронни плащания
QR плащанията, при които клиентите сканират уникален код, позволявайки им да плащат със своя смартфон, се оказаха популярни и ефективни в Азия, Близкия изток и Африка. На фона на пандемията, използването на QR кодове за проследяване на „контакти лица“ (болни от COVID) би могло да доведе интерес и в Европа и Северна Америка. Майкъл Мибах също така обръща внимание на плащането през приложения от платформите AliPay и WeChat, които са свръх-популярни в Китай. „Ако потребител на WeChat посети Оксфорд Стрийт и иска да плати с тази конкретна технология, ние ще го направим възможно“, казва той.
Крайната цел на Mastercard е да даде на потребителите си цялостен контрол, независимо от начина на извършване на плащанията. „В крайна сметка това е избор: ето съответните технологии, изберете тази, която е най-разумна за вас.“
5G, Интернет на Нещата (IoT) и автоматизацията могат да променят не само начина, по който плащаме, но и по който купуваме. 5G-сензорите могат да таксуват клиентите на излизане от магазина, или да позволят на купувачите да видят в коя ферма е отгледан портокалът или доматът, които току-що са избрали – идея, която свързва 5G и blockchain.
„Тези технологии могат не само да предоставят еднакви възможности за достъп до финансови услуги, но и да развият финансовата устойчивост на хората “
Потребителското разрешение за споделяне на данни за банкови сметки и транзакции е от основно значение за „отвореното“ банкиране, което има много приложения, но по-специално може да се използва за определяне на допустимостта на дадено лице за теглене на кредит, ако не може да го предостави по традиционния метод. Приложението Juvo, например, използва ежедневни мобилни транзакции, за да изгради финансова идентичност за потребителите без официална кредитна история.
Разбира се, основното предизвикателствата остава сигурността – около 4 на всеки 10 души заявиха, че са потърпевши на измами в интернет по време на пандемията. Решенията на Mastercard включват подобрен анализ за премахване на атаки при тяхното възникване, както и устройства за плащане с изкуствен интелект, които подпомагат сигурното онлайн пазаруване, дело на Изкуствения Интелект.
Решенията за дигитална идентичност ще да бъдат ключов фактор за предоставяне на еднакви финансови възможности, тъй като ще осигурят сигурен достъп до банкова сметка за всички ползватели на финансови услуги, включително за по-бедните. Правителствената помощ е ключова, тъй като без сигурна идентификация на гражданите е трудно да се въведе дигитално банкиране. „Когато частният и публичният сектор си сътрудничат, това решение ще просперира“, казва изпълнителния директор на Mastercard.
Mastercard играе ключова роля в реализирането на бъдещето на плащанията и обединяването на различни платежни системи и отворени банкови платформи. „Основната роля, която имаме, е свързаността – позволяването на всякакъв вид плащане, по какъвто и да е начин“. По данни на Mastercard 74% от потребителите в Централна и Източна Европа вече разглеждат мобилния телефон като предпочитана алтернатива на платежната карта.
*Evrotrust е регистриран доставчик на квалифицирани удостоверителни услуги. Мисията на компанията е да направи боравенето с електронни документи лесно и достъпно. За потребителите това значи по-малко хартия, неяснота и загубено време. Услугата работи автоматизирано по всяко време на денонощието и навсякъде, лесно и бързо. Първоначалната идентификация отнема около минута и половина. След това се издава отдалечен квалифициран електронен подпис, с който по електронен път през мобилния телефон могат да се подписват документи, без да се ползва смарт-карта и четец.
*Mastercard оперира в 210 държави и територии, с над 150 различна валути. В екосистемата на глобалната компания има 48 милиона търговци и 37 000 банки.