обилните мрежи от пето поколение (5G) на пръв поглед се описват като абсолютно революционна технология. Която ще успее да трансформира напълно нашия начин на живот и няма да се ограничи само с по-бърз интернет достъп до крайните потребители. Новата технология ще промени до неузнаваемост цели индустрии и сектори. Уловката е, че това ще е продължителен процес, който няма да се случи за една нощ.
Развитието на 5G, съвпада със засилването на друга дългогодишна тенденция – все по-голямата концентрация на хората в градовете. Много често големият приток на жители поставя на изпитание инфраструктурата в тези големи населени места. Най-осезаемо това се усеща в транспорта, тъй като дори най-добрите системи имат своите ограничения, а те самите се проектират с идеята да покрият нуждите за години напред.
Софиянци например изтърпяха много през първите десетилетия на XXI век. Причината беше в силната вътрешна миграция, бумът на ново строителство и бавната модернизация на цялостния градски транспорт и инфраструктура. Когато последните се ремонтираха и разширяваха, това водеше до колосални задръствания и блокирания на цели артерии в рамките на месеци.
5G технологиите ще отворят много нови възможности и ще позволят да се облекчи градският трафик, да се подобри планирането и като цяло да се намалят вредните емисии в населените места.
Умно и интелигентно управление
Концепцията за умно управление на градския трафик не е нова. Тя започна да се прилага в някои градове, включително и на някои места в София. При нея, светофарите се програмират в зависимост от натовареността на кръстовищата. Идеята е да се оптимизира преминаването и да се осигурява „зелена вълна“ – непрекъснат поток от зелени светлини, за да може по-натоварените артерии да минават по-бързо.
Непрекъсната свързаност и Интернет на нещата (IoT) ще отключат допълнителни възможности. Такива са интелигентното и адаптивно управление на трафика в реално време. Това също донякъде се прави и в момента чрез инсталираните камери, за оценка на ситуацията. Събирането на подробни данни и обработването им с алгоритми базирани на изкуствен интелект (AI) могат да автоматизират процеса и да го направят по-ефективен.
Адаптацията на системите за управление да могат да реагират за милисекунди, вместо за часове. Както и на базата на събраната информация да се прави по-точен анализ и прогноза за бъдещето развитие на трафика. Това ще помогне за по-ефективно планиране на ремонтите и на модернизиране на инфраструктурата.
Същото важи и за обществения градски транспорт. GPS проследяването, мобилните приложения вече промениха начина, по който го ползват гражданите. Следващата стъпка е с помощта на алгоритмите и свързаните превозни средства да се оптимизират максимално графиците. Така че да се избягват закъснения или големи чакания по спирките.
5G ще предостави връзката и инфраструктурата в за всичко това. Скоростите на предаване на информация, бързия ѝ обмен между различните елементи, включително и на общуване между отделните превозни средства. Безжичното естество на 5G я прави по-лесна и евтина за изграждане от бързи WiFi мрежи, което беше първоначалната идея на Европейската комисия преди десет години.
Автономни превозни средства
Доскоро автомобилите, които се управляват сами по пътищата бяха в сферата на научната фантастика. Днес те са реалност. Дори през октомври 2020 г. Сан Франциско позволи на роботизираните таксита на General Motors – Cruise да оперират напълно самостоятелно по улиците на града. Този експеримент ще покаже тяхната ефективност, като близо десетилетие отне на технологията да достигне до тази стъпка. Досегашните тестове включваха задължително присъствието на шофьор, който да поеме управлението.
Освен в таксита и услуги за споделено ползване на автономни автомобили, технологията може да прелее в напълно роботизиран градски транспорт. Нещо, което доскоро беше възможно само за подземни железници тип метро.
Важен елемент в цялата концепция е възможността на отделните превозни средства да могат да комуникират помежду си и да обменят данни в реално време. Именно тук е ключова ролята на 5G. Новото поколение мобилни мрежи ще предоставят минимално забавяне. Това е от критично значение за комуникацията в реално време между превозните средства.
Непрекъсната свързаност между коли, рейсове, светофари и други ще оптимизира целия транспорт в пъти от настоящата аналогова реалност. Което ще облекчи значително трафика и съответно ще намали вредните емисии.
Умни градски услуги
Подобряването на градската среда и транспорт може да се разгледа отвъд превозните средства само. Мобилните екосистеми вече създават нови услуги, които да подобрят живота в големите населени места. Сега си ги представете интегрирани в доста нови подобни приложения. Умното паркиране например може да премахне досадното обикаляне в търсене на свободно място.
Друго си е автономната кола сама да отиде по най-краткия път до най-близкото паркомясто. Това може да доведе комуникацията в реално време и непрекъснатата свързаност, в основата на която ще е 5G. Българските телекоми вече тестват някои от тези възможности, чрез своите IoT мрежи в няколко големи града, включително и София. Те са базирани на 4G технология, но постепенната им модернизация до пето поколение може да стане в близко бъдеще.
„Виваком“ например експериментират с една друга услуга в рамките на София – умно сметосъбиране. При нея, сензори в контейнерите за отпадъци дават сигнал кога са пълни, като дигитална карта в комбинация от позиционирането на камионите за смет дават оптималните маршрути за тяхното събиране и извозване.
Това са само част от приложенията и потенциалните трансформации, които 5G може да допринесе за подобряване на градската среда. Има и още много, включително интелигентно планиране на ремонти, на големи градски събития и др. Затова, 5G не е просто „само по-бърз мобилен интернет“, а цялостна дигитална революция.