Huawei и Financial Times Live подчетаха социалната и икономическа стойност при увеличаване на присъствието на жените в технологиите
В началото на март Huawei и Financial Times Live бяха домакини на уебинар в присъствието на експертна група от жени-лидери в областта на технологиите, които обсъдиха какво е необходимо за разнообразяване на технологичните таланти чрез образование, с фокус върху това как да се овластяват жените в бранша.
Модератор на събитието беше редакторът на новините на FT Tech Малкълм Мур, а сред лекторите бяха Сю Блек, професор по компютърни науки в университета Дърам и носител на Ордена на Британската империя; Сара Гризли, технически директор на Direct Line Group и Палави Малхотра, директор на академичната програма по инфомационни и комуникационни технологии за Huawei в Западна Европа.
Участниците признаха, че разделението между половете в технологиите продължава да бъде съвсем реален проблем, а пандемията подчертава необходимостта от преодоляване на дисбаланса. Ускорението на дигиталната трансформация в различни индустрии създава огромен недостиг на квалифицирана работна ръка, който може да бъде реално решен само чрез привличане и задържане на повече женски таланти.
Според доклада за глобалното разделение между половете за 2020 г., публикуван от Световния икономически форум, макар че е налице значителен ръст на интереса и прилагането на технологии като облак, анализ на данни и изкуствен интелект (AI), жените съставляват само около 26% от общия брой на заетите в роли, свързани с данни и AI, 15% от заетите в инженерни роли и 12% от работещите в сферата на облачните изчисления.
Тези данни отразяват изводите от доклада за разделението между половете в технологичната индустрия, публикуван от PricewaterhouseCoopers UK, който подчертава, че само 3% от жените казват, че кариерата в технологиите е техен първи избор, а над една четвърт от студентките признават, че са били възпирани от кариера в технологичната сфера, защото е твърде доминирана от мъже.
Разисквайки как разделението между половете в технологиите започва в училище и продължава в по-нататъшното образование и отвъд него, Сю Блек, професор по компютърни науки в университета в Дърам и основател на инициативата #techmums, каза: “Подкрепата трябва да бъде предоставена на момичета от най-ранна възраст, когато те са готови да направят своя избор за учебни предмети и преди това, ако е възможно. Технологиите са бъдещето, те ни предоставят набор от инструменти за решаване на всякакви реални проблеми около нас – от климатичните промени до спасяването на безброй животи. Трябва да разказваме истории и да демонстрираме как технологията помага да се свързват хора от всякакъв произход и опит за решаване на големи проблеми, с които се сблъскваме днес. Технологиите имат способността драстично да променят животи. Семействата и родителите могат да играят важна роля в насърчаването на повече млади момичета в технологиите.”
Сара Гризли, главен технически директор на Direct Line Group, добави: “Важна е промяна в подхода, при който не просто говорим с момичета, а по-скоро ги ангажираме да разберат, че технологията има цел. Само когато насърчаваме момичетата да бъдат любопитни, ние правим технологиите забавни и интересни за тях и когато им предоставяме подходящи модели за подражание и ментори, можем да се надяваме да преодолеем дисбаланса между половете в научните предмети, технологиите, инженерството и математиката в училище.“
Повтаряйки важността от образование и осигуряване на достъпа му до всички, Палави Малхотра, директор на академичната програма по информационни и комуникационни технологии за Huawei в Западна Европа добави: „Ние вярваме, че бъдещето на работното място ще става все по-гъвкаво и виртуално, но също така наблюдаваме, че все още съществуват големи разделения, включително разделение в достъпа до качествена мрежа, разделение в дигиталните умения, както и разделение между половете. Като овластяваме жените с уменията, които са им нужни, можем фундаментално да ги подкрепим в търсенето на кариерата в сферата на технологиите. Чрез подобряване на индустриално-академичната ангажираност, можем да увеличим споделянето на знания между бизнеса и академичните институции, да създадем страхотно съдържание и учебна програма, които ще помогнат за привличането на повече жени и повече млади хора с различен опит към технологиите. “
Huawei се ангажира да насърчава многообразието и приобщаването чрез обучение по дигитални умения. Някои от инициативите на компанията включват нейната глобална образователна програма – ICT Academy – която от стартирането си през 2013 г. работи в тясно сътрудничество с над 1500 академични институции по целия свят, като помага за подобряване на преподавателските способности в ИКТ умения и насърчава приобщаващо обучение по дигитални умения за бъдещите поколения. През 2020 г. петото състезание по ИКТ на Huawei привлече близо 150 000 ученици от повече от 82 държави и региони – сред тях нарастващ брой от изключителни жени студенти.
Пример за друга подобна програма е Smart Bus в Европа, чиято цел е да осигури обучение за деца от 11 до 15-годишна възраст по безопасно сърфиране в интернет, сигурност на данните и защита срещу кибертормоз. В развиващите се региони Huawei се ангажира с редица проекти за корпоративна социална отговорност, като DigiTruck. Стартирал с партньори през 2019 г. в Кения, проектът вече осигурява обучение по дигитални умения на повече от 1700 млади хора в отдалечени и селски райони на страната.
Уебинарът беше излъчен на живо в live.ft.com. Пълният запис е достъпен тук.