ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ

КРАТКА ИСТОРИЯ

2001 г.

 

“Теленор Бъглария” започва своята история като “Космо България Мобайл”, която пуска втората мобилна 2G мрежа в страната през 2001 г. Използва се търговската марка “Глобул”, под която е и повече позната от масовите потребители.

2005 г.

 

“Глобул” е закупена напълно от гръцката телеком група OTE за 400 млн. евро. Новите собственици планираха да ребрандират компанията на “Космоте”, марката под която оперират и в южната ни съседка. Поради опасения за лошото възприемане на името на българския пазар, тези намерения отпадат.

2013 г.

 

През 2013 г. в България навлиза една от най-мощните телеком групи в света – Telenor Group. Норвежкият гигант придобива “Глобул” за сумата от 717 млн. евро. Започва пълна трансформация на оператора. Първо е подменена цялата мрежа (мобилна и опорна) на компанията за над 200 млн. лева. Веднага след това през лятото на 2014 г. компанията е ребрандирана на “Теленор България”, като процесът приключва през следващата година.

2015 г.

 

Използвайки ноу-хауто на норвежкия гигант, “Теленор България” успява първа да пусне търговска 4G мрежа през декември 2015 г. Конкурентите я последват едва пет месеца след това, след преразпределението на честотите в 1800 MHz. Това идва за сметка на загубеното наддаване с “Мобилтел” за придобиването на “Близу”, което попарва амбициите за развиване на фиксирани услуги.

2018 г.

 

Норвежкият период на “Теленор България” продължава точно пет години, през 2018 г. операторът е продаден на инвестиционния фонд PPF Group, в който основен акционер е чешкия милиардер Петр Келнер. Telenor Group решава да се изтегли от целия регион на Централна и Източна Европа, като освен българското звено в пакет са продадени и активите в Унгария, Сърбия и Черна гора. Стойността на сделката е 2.8 млрд. евро за всички дружества.

2019 – 2021 г.

 

“Теленор България” започва тестове на своята 5G мрежа през юли 2019 г., само дни след като A1 България стартира своите. Вторият по големина мобилен оператор използва вместо една – две клетки, като втората е мобилна и позволява връзка от ново поколение между отделни градове. След почти 2 години в тестова фаза, в търг с тайно наддаване проведен на 6 април 2021 г., КРС предостави на Теленор разрешение за ползване на честотна лента 3500–3600 MHz с предложена цена 4 100 000 лв. В резултат, Теленор обяви че очаква до края 2021г. да внедри своята 5G мрежа.

КОМПАНИЯТА В ЦИФРИ

  • ПРИХОДИ (млн. лв)
  • ПЕЧАЛБА (EBITDA в млн. лв)

АБОНАТИ ПРЕЗ 2019 Г.

 

“Теленор България” е изцяло фокусиран към предоставянето на мобилни услуги, затова не е основен играч на пазара за платена телевизия или фиксиран интернет. Компанията започна активно да разширява партньорствата си с доставчици на съдържание, като HBO, Deezer, Diema Xtra, Nickelodeon и др., които да предоставя със своите абонаментни планове.

След придобиването на компанията от PPF Group през лятото на 2018 г., “Теленор България” спря да съобщава своите капиталови инвестиции. Последните данни по този показател за период от цяла една година са от 2017 г. Важно е да се отбележи, че след влизане във владение през 2013 г., Telenor Group прави пълна подмяна на мрежата за над 200 млн. лева и поради което последващите инвестиции са по-слаби спрямо тези на останалите телекоми.

3.04
млн.
мобилни абоната
15.45
лева
средно месечен приход от абонат (ARPU)
46 млн.
лева
инвестиции в инфраструктура (2017 г.)