Телекомите имат пазар за над 400 млрд. долара, който ги очаква

Мобилните оператори по света са в ситуация, в която записват добри приходи, но не толкова добри, колкото им се иска. Те казват, че това смалява възможностите за инвестиции и съответно забавя разгръщането на инфраструктурата и иновациите.

Според анализ на GSMA Intelligence, подготвен за Mobile World Congress Las Vegas, има какво още да направят телекомите. Например да се възползват напълно от възможностите на пазара. А според анализа на GSMA, пред операторите стои пазар за над 400 млрд. долара, който те все още не за оползотворили напълно, съобщава Telecoms.

5G City
Най-трудният клиент

Става дума за B2B сектора, т.е. услугите от бизнес за бизнес. Анализът посочва, че много от операторите все още виждат себе си само като компании, които предлагат услуги на крайните потребители. А всъщност, трябва да разширят портфолиото си от предложения и към корпоративните клиенти, като предложат повече от специални тарифи за бизнеса.

За операторите обаче това е трудно предизвикателство. Те вече не могат да предлагат кой знае какви специфични услуги, които работят само в техните мрежи например. Това няма да се хареса от регулаторите, а и от клиентите, които очакват да могат да използват устройствата и приложенията си навсякъде и без ограничения.

Качеството на връзката също не е фактор, който може да привлече бизнеса. Отново – клиентите очакват, че в настоящите времена качеството на връзката изобщо не трябва да е тема и ако има траен проблем или то не е на очакваното ниво, просто отиват другаде.

Тоест традиционните аргументи за привличане на клиенти вече не работят. GSMA казва, че в момента 70% от В2В приходите на телекомите идват именно от такива традиционни услуги като SD-WAN, обединени комуникации, гласови и мобилни данни. През 2023 г. това е било общо около 250 млрд. долара. При настоящето темпо, сумата ще нарасне едва с 3% годишен натрупан ръст до 2030 г.

В търсене на доходи

Къде са въпросните 400 млрд. долара? В нови за телекомите сектори като клауд, центрове за данни, киберсигурност, IoT, анализи, AI, блокчейн, мрежови API и др. Корпоративните разходи за тези услуги през 2023 г. са били 1.16 трилиона долара. Според GSMA, операторите могат да се борят за 35% от този сегмент или 406 млрд. долара.

„Телекомите, които искат да монетизират инвестициите си в 5G, трябва да гледат отвъд услугите, ориентирани към потребителя и ориентирани към основната свързаност. Необходим е по-голям фокус върху предлагането на усъвършенствани мрежови решения като мрежови срезове и частни мрежи в краткосрочен план и разработване на решения от край до край за поддържане на разнообразни корпоративни услуги, комбинирани с възможности за интеграция в по-дългосрочен план. Предприятията все повече търсят доставчици на услуги, които да интегрират комбинация от технологии, които отговарят на техните специфични технологични среди и бизнес нужди. Въпреки че конкуренцията е ожесточена, телекомите имат активи и възможности, които могат да използват, за да играят на над една трета от този пазар за трилиони долари“, казва Тим Хат, ръководител на изследванията в GSMA Intelligence.

Анализаторите дори предлагат няколко от най-атрактивните вертикали за операторите. Сред тях са финансовите услуги, производството, автомобилната и авиационната индустрии. Те покриват 37% от въпросните 400 млрд. и имат доста солиден прогнозиран ръст до 2030 г.

Основното предизвикателство за операторите ще е да се конкурират с хипермащаберите, т.е. ИТ гигантите, които вече предлагат доста пъстри гами с услуги в сегментите. Те имат и утвърдени клиенти, така че трудно могат да бъдат изместени. А и няма да са много склонни на партньорства. Затова за операторите отново остава да развихрят своето творчество и по-смело да разработят и предложат услуги, които да пленят интереса на бизнеса. Трудно ще е да измислят нещо, което вече го няма при ИТ гигантите, но не е невъзможно, а може да бъде и много доходоносно.

Related Posts