Монетизирането, т.е. изкарването на печалби от 5G мрежите, е едно от сложните предизвикателства, което затрудни мобилните оператори по света повече, отколкото очакваха. Повечето телекоми не успяват да генерират прогнозираните големи приходи от 5G и мнозина насочиха вниманието си към самата технология.
Според тях тя не е отговорила на очакванията. Други смятат, че въпросните очаквания са били завишени твърде много и са нереалистични. Трети казват, че телекомите не са успели да комуникират достатъчно добре предимствата и възможностите на технологията към бизнес клиентите.
Идеи има за всички
Въпреки всичко това, някои оператори успяват да намерят начин как да монетизират 5G и да популяризират технологията сред бизнеса. Може би няма да е изненада, че сред водачите и в това отношение са китайските оператори. China Unicom например е развила доста мащабна стратегия за бизнес и индустриални 5G услуги, която вече дава резултати, отбелязва изданието Total Telecom.
Някои оператори по света решиха да таксуват допълнително крайните клиенти за достъп до 5G мрежите. В някои случаи таксата е дори 50% над нормалната. Това обаче не е устойчив подход и не може да компенсира разликата спрямо доход от бизнес клиенти.
China Unicom е насочила усилията си в множество сектори едновременно. Първият е стрийминг на видео на живо. Тук са включени всякакви стрийминг услуги и технологии, които се нуждаят от поточно видео. Телекомът има предимството да се намира в най-големия пазар за стрийминг на живо в света – Китай. Там огромен брой хора стриймват на живо своето ежедневие. Освен това обаче, стриймингът е сериозен бизнес и за търговците. В Китай има огромна мода за продаване на стоки чрез стрийминг.
И China Unicom бързо са предложили гама от 5G пакети с конкретни технически спецификации, които да са подходящи за различни сценарии на стрийминг. Например повишена скорост на ъплоуд, дори до 4 пъти над тази за стандартните 5G абонаменти за крайни клиенти. Както и максимално ниско времезакъснение или пък пакет специално за стрийминг в движение. Така операторът монетизира и ъплинк линията, която традиционно остава на заден план.
Ефектът е доста добър. През октомври т.г. China Unicom засича 500 000 стриймъри в мрежата си. Това е доста солидна ниша, която вече има конкретни услуги на свое разположение. Телекомът се възползва и от ъпгрейдите, които е инсталирал в мрежата си по-рано тази година, за да реализира услугата. Това включва мрежови срезове, интелигентно управление на мрежата на базата на анализи и др. Специално за стрийминг потребителите има и технологии срещу смущения от Wi-Fi мрежи и честоти и осигуряване на нулево забавяне, прекъсване и стрийминг с висока резолюция. Операторът използва и изкуствен интелект и Huawei SmartCare, за да анализира стриймърите и да може да им предлага по-добри и релевантни предложения за техните нужди.
Компанията вече планира и още подобни линии с услуги за конкретни ниши. Една от идентифицираните за скорошен фокус е сферата на електронните спортове. Там стриймингът също е изключително популярен, а чрез 5G самите е-спортове ще могат да достигнат до още повече хора – както за гледане, така и за участия от разстояние.
Интерес предизвикват и други очаквани ниши. Сред тях са клауд игрите, добавена и виртуална реалност и т.н. Това са все неща, които могат да се практикуват и през 4G връзки, но истинският им потенциал може да бъде разгърнат най-добре през 5G, за да могат потребителите да изпитат пълноценното изживяване на тези технологии.