Свързаността при спортните събития е по-важна от всякога. Любителите на спорта вече не се задоволяват само с гледане на мача, те искат да имат достъп до допълнителна информация, да гледат видео повторения и да публикуват в социалните медии – общо взето, изискват пълното спортно изживяване. COVID-19 доведе до ръст на дигиталните спортни събития, които трайно могат да останат в такъв формат. Това увеличение вдига летвата за качеството и дизайна им, като публиката става все по-взискателна, изискваща по-социални, иновативни и ангажиращи преживявания.
Комбинацията от 5G, добавена и виртуална реалност (Augmented & Virtual Reality) води зрителите до сърцевината на самата игра. 5G може да бъде ключов инструмент за обслужване на феновете, които лично присъстват на всеки мач и на страстните фенове, които следят играта дистанционно. Данни на анализаторската компания Ovum показват, че повече от 90% от европейските мобилни оператори планират да изпробват 5G технологията в спортните събития най-късно до средата на 2021 г.
3-D изживяване у дома
Съществува потенциал за създаване на триизмерни изживявания за феновете чрез въвеждането на 360-градусови камери, в комбинация с виртуална и добавена реалност. Феновете могат да се разхождат по “тъч линията”, да видят мача през очите на вратарите или да се присъединят към празнуването на победата в съблекалнята – всичко това приближава феновете до центъра на действието от дома.
Комбинацията от 5G и виртуална реалност носи неподозирано предимство за потребителите – възможността да гледат 4K/Ultra HD медии без да притежават 70-инчов екран. Специални приложения могат да предоставят висококачествено видео-предаване в реално време чрез 5G-свързаност с фиксиран безжичен достъп. Зрителите ще могат да изберат ъгъла, от който да гледат мача и да получават персонализирана информация за играчите в реално време – например, с какво скорост тича определен играч.
Създаването на “свързан” стадион
5G може да създаде нови възможности за феновете на терена чрез свързването на сензори в топките, вратите, дори и играчите. Всичко това може да бъде постигнато в реално време с изключително ниско времезакъснение. Революционната технология може да достави достатъчно капацитет на стадиона за феновете да “стриймват” във високо качество и да споделят мненията от местата си с другите фенове на мача.
Другите бъдещи промени с 5G свързаността, включват възможността да се гледат мачове от нови гледни точки като чрез телефона зрителят превключва между различни 360-градусови специално оборудвани камери, заснемащи около стадиона.
В ерата на дигиталното и мобилното потребление, феновете очакват тяхното спортното изживяване да бъде подобрено от мобилните им устройства. В световен мащаб се отбелязва 67% ръст в използването на мобилни данни при посещение спортни мероприятия между 2018 и 2019 (по данни на Ericsson).
Не на последно място, в контекста на здравната и физическа безопасност, 5G може да подобри управлението на посетителите при големи спортни събития. Най-големият американски оператор Verizon и компанията Cisco си партнират, за да предоставят редица нови възможности, като например възможността да се използват анализи за оценка на времето за изчакване пред входовете, тоалетните и хранителни щандове на стадионите и да бъде управлявано придвижването на зрителите. Феновете също ще имат възможността да получават през мобилните си устройства съвети за най-добрите начини за избягване на тълпите и поддържане на социална дистанция.
Данни на глобалните изследователски лидери Amdocs и Omdia показват, че 91% от водещите мобилни оператори по света планират да провеждат 5G тестове по време на спортни мероприятия. Реални примери на внедряване на 5G в световните стадиони са Wembley Stadium в Лондон чрез операторът EE, Camp Nou в Барселона чрез Telefonica и Volkswagen Arena във Волсбург чрез Vodafone.